Hiroshima e Nagasaki: Da diplomacia atómica ao xenocidio
Por Ernesto Limia Díaz [*]
09.08.2013
Ás 11: 05 a.m. do xoves 9 de agosto de 1945, un bombardeiro da forza aérea de Estados Unidos arroxou sobre a cidade xaponesa de Nagasaki unha bomba fabricada a base de plutonio 239 en laboratorios controlados polo Pentágono, que provocou 100 000 mortos (39 000 ao momento de estalar). Apenas tres días antes, ás 8:15 a.m. do luns 6, un piloto estadounidense lanzara en Hiroshima outro artefacto nuclear construído a partir de uranio 235, que causou 260 000 mortos (50 000 polo impacto inicial). O presidente Harry S. Truman xustificou o xenocidio co argumento de que resultaba necesario concluír a guerra contra Xapón, para «traer os mozos a casa». Logrouno: o 15 de agosto o emperador Hirohito realizou unha alocución radial para todo o país, na que anunciou ás súas preto de oitenta e seis millóns de súbditos a rendición incondicional. Unha testemuña presencial narrou que os sobreviventes de Hiroshima ían baixando a cabeza aos poucos, a medida que o escoitaban. Moitos choraban, pero todos en silencio, sen unha voz, sen unha protesta (Arrupe, 1952: 94).
A diplomacia atómica ensaiada en Hiroshima e Nagasaki pola Administración Truman causou un total de 360 000 vítimas en 1945, pero os seus secuelas chegan ata hoxe e afectan a varias xeracións. Todo ser humano sensible debese facerse unha pregunta: como puido ocorrer tal barbarie?
O ano en que concluíu a Segunda Guerra Mundial
En 1945 a vitoria da coalición antihitleriana era cuestión de pouco tempo: a fins de xaneiro na Fronte Occidental os aliados finalmente conseguiron conter a contraofensiva alemá nos densos bosques e montañas das Ardenas, mentres que na Fronte Oriental o Exército Vermello arroiara as defensas nazis en Polonia para avanzar, incontenible, ata Frankfurt do Oder, a menos de cen quilómetros de Berlín. Ninguén dubidou da capacidade da URSS, que soportara o peso fundamental da guerra e recibido os embates máis potentes da maquinaria militar fascista, para asestar o golpe definitivo contra Hitler. Henry Kissinger recoñeceu que os círculos de poder en Estados Unidos viron con suma preocupación como «os exércitos soviéticos xa pasaran todas as súas fronteiras de 1941 e atopábanse en posición de impoñer unilateralmente o dominio político soviético ao resto da Europa oriental» (Kissinger, 2004: 396).
O escenario era propicio para organizar unha conferencia entre os máximos líderes de Estados Unidos, Gran Bretaña e a URSS, que conviñeron reunirse entre o 4 e o 11 de febreiro de 1945 en Yalta, un balneario na península de Crimea recentemente liberada do invasor nazi. Para o día inaugural, o alto mando militar das forzas aliadas preparaba unha sorpresa destinada a impresionar ao máximo representante soviético: un golpe aéreo masivo cuxos posibles brancos eran Berlín ou á cidade de Dresde, antiga capital de Sajonia. Intimidar a Iósif Stalin significaba potenciar a capacidade de negociación do presidente Franklin D. Roosevelt, home de ampla educación e certa ética política, que apostara ao fortalecemento da alianza norteamericano-soviética para preservar a paz. O xeneral David M. Shlatter, comandante en xefe do exército do aire da Forza Aliada Expedicionaria, confirmouno nunha nota: «Creo que a nosa forza aérea é a mellor baza que podemos aportar na mesa do tratado de posguerra, e que esta operación engadiralle moita máis forza, ou mellor, fará que os rusos coñezan mellor o seu poder» (Pauwels, 2004: 91).
Namentres, en Estados Unidos avanzaba cara á fase de proba o proxecto Manhattan, destinado a deseñar e producir bombas nucleares. foran investidos preto de dous mil millóns de dólares e involucrados máis de cento trinta mil traballadores baixo a dirección científica de Julius Robert Oppenheimer e Enrico Fermi.
Franklin D. Roosevelt tiña a saúde gravemente quebrantada. Alarmado polas constantes fluctuaciones da presión arterial, o seu médico o alertó de que só podería repoñerse si evitaba o estrés. Non fixo caso. Viaxou 14 000 millas para chegar a Yalta, onde quería ultimar as bases para a Organización de Nacións Unidas (ONU), que ía ser constituída no mes de abril en San Francisco, California. Outro tema prioritario dentro da axenda de Roosevelt foi garantir a incorporación da URSS á guerra contra Xapón.
O presidente norteamericano saíu satisfeito da Conferencia de Yalta; da maior importancia resultou o compromiso soviético de declarar a guerra ao imperio xaponés, tres meses logo da derrota de Alemania.
As inclemencias do tempo postergaron ata o 13 de febreiro a operación sobre Dresde; ese día a «Florencia alemá» foi pulverizada polo impacto de 750 000 bombas incendiarias que elevaron a temperatura por encima dos 100 oC, e as chamas abrasaron toda materia orgánica. Un informe da policía local calculou que preto dun cuarto de millón de persoas morreron queimadas ou por asfixia.
Un desenlace fatal sepultaría a alianza entre Estados Unidos e a URSS: o 12 de abril de 1945 faleceu Roosevelt como consecuencia dunha hemorragia cerebral. Sucedeuno Harry S. Truman, granjero de clase media que combateu durante a Primeira Guerra Mundial. Sen pasar do ensino secundario, era un típico produto da maquinaria política de Kansas City, en Missouri, que con frecuencia falou e actuou impulsivamente, pero o seu eficiente labor no senado como presidente da Comisión Investigadora do Programa de Defensa Nacional o catapultou á fórmula presidencial demócrata en 1944. Sen experiencia en política exterior, nin invitado a participar en ningunha decisión crave durante os seus tres meses como vicepresidente, o seu ascenso ao despacho oval debeu de preocupar ao liderado soviético, pois tralo ataque nazi contra a URSS en 1941 Truman propuxera un curso de acción extremo: «Si vemos que Alemania vai gañando, debemos axudar a Rusia, e si Rusia vai gañando debemos axudar a Alemania, e dese modo facer que maten a todos os que poidan [?]» (Kissinger, 2004: 412).
Ás 7:00 p.m. do propio 12 de abril, Truman se xuramentou como presidente e sostivo un breve intercambio co gabinete. Ao finalizar a reunión achegóuselle Henry L. Stimson, secretario da Guerra e veterano político en Washington que ocupara cargos en varias Administracións desde William McKinley. Díxolle que necesitaba informarlle sobre un asunto da maior urxencia, referente a un vasto proxecto en curso para producir un explosivo de poder destrutivo incrible. Segundo afirma Truman nas súas Memorias, esta foi a primeira noticia que recibiu sobre a bomba atómica. Ao día seguinte James F. Byrnes, exdirector de mobilización de guerra da Administración, explicoulle con «ton moi solemne que estaban perfeccionado un explosivo capaz de destruír o mundo enteiro»; pouco despois Vannevar Bush, xefe da Oficina de Investigación e Desenvolvemento Científico, deulle unha versión detallada sobre o proxecto Manhattan (Truman, 1956: 24-25, t. I).
Impresionado co que escoitou sobre a bomba atómica, o flamante mandatario decidiu que logo da Conferencia de San Francisco, nomearía a James F. Byrnes como secretario de Estado, en substitución de Edward R. Stettinius.
Desde a súa entrada ao despacho oval na Casa Branca, Truman suscitouse un problema que quería ?resolver?: a alianza coa Unión Soviética, pero varios dos principais xefes militares estadounidenses reclamaban manter a cooperación. Os xenerais George C. Marshall e William F. Deane suscitáronlle que o Exército Vermello actuaba con moita seriedade no cumprimento dos seus compromisos, e a súa entrada na guerra contra Xapón era básica para solucionar o conflito no Afastado Oriente. Con todo, outro actor político era favorable aos seus propósitos: Winston Churchill abogaba pola ruptura e cablegrafaba constantemente a Washington para transmitir a súa preocupación polos intereses «expansionistas» da Unión Soviética en Europa Oriental e o presunto incumprimento dos acordos de Yalta respecto de Polonia, trala instauración dun goberno en Varsovia que cualificaba de títere ao servizo soviético, pois non foi incluída a oposición anticomunista polaca exiliada en Londres. Respecto diso, o primeiro ministro británico propoñía realizar unha declaración anglo-norteamericana que cuestionara a Stalin en términos duros.
Un informe do Departamento de Estado presentado ao presidente evaluaba que as presións antisoviéticas de Churchill estaban condicionadas polo seu interese de preservar unha relación de iguais con Estados Unidos, pois como resultado da guerra Gran Bretaña converteuse en potencia de segunda orde. Tras profundar sobre o tema con Stettinius e con Charles Bohlen, experto en cuestións soviéticas que actuou como intérprete en todas as entrevistas celebradas entre Roosevelt e Stalin, Truman apuntou o día 13 de abril: «Eu comprendín que a colaboración militar e política con Rusia era aínda tan importante que o tempo non estaba aínda o suficientemente maduro como para facer unha declaración pública sobre aquela situación difícil, e aínda non resolta, de Polonia» (Truman, 1956: 42, t. I).
O 25 de abril o presidente Truman interveu ante o plenario da conferencia constitutiva da ONU en San Francisco:
Nada é máis esencial para a futura paz do mundo, que una continuada cooperación das nacións que tiveron que reunir a forza necesaria para derrotar a conspiración dos poderes do Eixe por dominar o mundo. Aínda que estes grandes Estados teñen a responsabilidade especial de impoñer a paz, a súa responsabilidade baséase nas obrigacións que recaen sobre os Estados, grandes e pequenos, de non empregar a forza nas relacións internacionais, salvo en defensa da lei (Kissinger, 2004: 413).
Tras esta retórica escondíanse propósitos adversos á paz mundial. Ao converterse Estados Unidos en garante global do capitalismo, a Unión Soviética constituír nunha ameaza para os seus intereses xeopolíticos, pero a Truman resultáballe imposible descoñecer o rol da URSS na derrota do fascismo: o 30 de abril os sarxentos Mijaíl Yegórov e Melitón Kantaria escalaron ata o máis alto do Reichstag protexidos polo lume do seu pelotón e colocaron a bandeira vermella, tinguida co sangue de millóns de soviéticos. Pouco despois, o martes 8 de maio de 1945 o mariscal Wilhelm Keitel asinou en Berlín a acta de capitulación incondicional de Alemania.
A diplomacia atómica a nome da liberdade
Concluída a Conferencia de San Francisco, Truman comezou a valorar o emprego da bomba atómica para cominar a Xapón a renderse. Algúns dos seus asesores suxeríronlle crear unha comisión que presentase unha proposta fundamentada e designou a Henry L. Stimson para presidila, pero o resultado final estaba decidido de antemán. Consultaron a científicos do proxecto Manhattan e avaliaron consideracións do Departamento de Estado e o Pentágono; a saber: o gran poder destrutivo dunha bomba atómica, a situación en Xapón, a magnitude das baixas estadounidenses si Hirohito non aceptaba a rendición incondicional, e a prometida intervención soviética no conflito. Tamén analizaron unha variable que pon en evidencia a tempérana preocupación de Estados Unidos por preservar o seu rol como gendarme mundial: que tempo demoraría a URSS en fabricar un arma nuclear, razón que tivo un peso inobxectable no proceso de toma de decisión que conduciu a pulverizar Hiroshima e Nagasaki.
O 1.º de xuño de 1945 a comisión presentou a súa recomendación: lanzar a bomba atómica sobre Xapón sen previo aviso, canto antes. Segundo manifestou Truman nas súas Memorias, o xeneral Marshall asegurou que a invasión do arquipélago nipón para forzalo a renderse, custaría 500 000 vidas estadounidenses. O presidente aprobou o ditame. Cualificaba aos xaponeses de «salvaxes», «desapiadados» e «fanáticos», e segundo dicía, só os militares xaponeses serían a meta desta operación; as mulleres e os nenos non serían afectados. Nunca dixo como poderían evitalo.
Os xaponeses non podían xa sosterse no conflito, e Estados Unidos coñecía que no plano militar estaban nunha situación estratéxica desesperada. Un informe publicado con posteridade aos feitos pola Secretaría da Guerra, estableceu que se renderon probablemente antes do 1.º de novembro de 1945, e, sen dúbida, antes do 31 de decembro. Así o apreciaron os centos de xefes militares e civís xaponeses entrevistados cando se realizou o estudo. A intelixencia norteamericana estaba ao tanto, había descifrado o código de comunicacións nipón e interceptaba as súas mensaxes. O 13 de xullo o canciller Shigenori Togo telegrafou ao seu embaixador en Moscú: «A rendición incondicional é o único que obstaculiza a paz». Só pedían a cambio de depoñer as armas preservar a figura do emperador Hirohito, sagrada dentro da súa cultura (Zinn, 2004: 307).
Un día antes de que comezase en Potsdam, dentro da zona de ocupación da URSS, a conferencia que sostiveron Truman, Stalin e Churchill entre o 17 de xullo e o 2 de agosto de 1945, produciuse en Alamogordo, Novo México, a proba de efectividade da bomba atómica. Era o aviso dos términos en que se suscitaría a nova orde mundial, e á vez un anuncio do instrumento que serviría para eses fins: o arma nuclear.
Os tres estadistas atopáronse en Cecilienhof, casa de campo situada nun gran parque que serviu de residencia ao último príncipe herdeiro de Alemaña. Foi un diálogo de xordos. Churchill tivo que marcharse o 25 de xullo porque perdeu as eleccións no seu país e substituír Clement Attlee. O resultado práctico da reunión foi o principio dun proceso que dividiu a Europa en dúas esferas de influencia. O incidente de maior significación non estaba na axenda: Truman tratou de intimidar a Stalin coa noticia de que Estados Unidos contaba coa bomba atómica. Levoullo separadamente e observou a súa reacción mentres llo informaba. O representante soviético mantívose impávido, sen mostrar ningún interese especial. Só agradeceu o xesto.
Durante a Conferencia de Potsdam, Truman retomou o tema do Afastado Oriente e Stalin prometeu axudar no esforzo de guerra contra Xapón, pero en realidade o interese norteamericano formaba parte do golpe que preparaba Estados Unidos. O 28 de xullo o secretario da Armada James Forrestal rexistrou no seu diario que apreciaba a James F. Byrnes «con moitas ganas de acabar co tema de Xapón antes de que entren os rusos» (Zinn, 2004: 308).
Catro días despois de que se despedisen os «Tres Grandes», un bombardeiro B-29 arroxou a carga de morte sobre Hiroshima. Na cidade vivían uns catrocentos mil habitantes, que ás 8:15 a.m. preparaban confiados a primeira comida do día. A unha primeira explosión que semellou o ruxido dun furacán de forza 5, seguiu outra cando a bomba estalou a 570 metros de altura da cidade, cunha violencia indescritible. O pai Pedro Arrupe, reitor da orde xesuíta en Nagatsuka, localidade situada a uns seis quilómetros do centro urbano, describiu o efecto do impacto:
En todas direccións foron disparadas chamas de cor azul e vermello, seguidas dun espantoso trono e de insoportables olas de calor que caeron sobre a cidade, arruinándoo todo: as materias combustibles se inflamaron, as partes metálicas fundíronse, todo en obra dun só momento. Ao seguinte, unha xigantesca montaña de nubes se arremuiñou no ceo; no centro mesmo da explosión apareceu un globo de terrorífica cabeza. Ademais, unha ola gasosa a velocidade de cincocentas millas por hora varreu unha distancia de seis quilómetros de radio. Por fin, aos dez minutos da primeira explosión, unha especie de choiva negra e pesada caeu no noroeste da cidade, un mar de lume sobre unha cidade reducida a escombros (Arrupe, 1952: 66-67).
O sacerdote narrou nas súas memorias que apenas se podía avanzar entre tanta ruína, da que intentaban saír unhas cento cincuenta mil acodes que fuxían a duras penas. Non podían correr, como quixesen, para escapar canto antes daquel inferno, por mor das espantosas feridas que sufrían. O máis impresionante eran os gritos de nenos que corrían como tolos pedindo socorro ou que saloucaban sen atopar aos seus pais. De súpeto, unhas duascentas mil acodes por auxiliar, pero dos 260 médicos que vivían na cidade, 200 morreron no primeiro instante, e entre os que salvaron a vida, moitos estaban gravemente feridos. Todos estaban conmocionados, ninguén comprendía o sucedido. Só ao día seguinte, cando chegaron persoas doutras cidades para socorrer, soubérono: «¡explotou a Bomba Atómica!». «Pero que é a bomba atómica?»: «Unha cousa terrible» (Arrupe, 1952: 90).
En cumprimento do acordado, o 8 de agosto a URSS declarou a guerra a Xapón, pero nin o efecto brutal causado en Hiroshima nin a decisión soviética puideron cambiar o curso dos acontecementos: o día 9 outro B-29 lanzou unha bomba nuclear sobre Nagasaki. Truman quería forzar a rendición de Hirohito e demostrar que na paz só Estados Unidos podería impoñer a súa vontade, sen o estorbo de «aliados» indesexables.
Pouco despois sairían a relucir outros feitos, que poñen de manifesto as razóns do xenocidio: o 9 de outubro de 1945 a Xunta de Xefes de Estados Maiores Conxuntos do Exército de Estados Unidos aprobou a directiva 1518: «Concepción estratéxica e plan de utilización das forzas armadas dos Estados Unidos», que previu a posibilidade de asestar o primeiro golpe nuclear sorpresivo contra a Unión Soviética. E na directiva 432/d do Comité Unificado de Planificación Militar, emitida o 14 de decembro dese propio ano, afirmouse: «A bomba atómica é a única arma que os Estados Unidos pode empregar eficientemente para o golpe decisivo contra os centros fundamentais da URSS» (Gribkov et a o., 1998: 48).
A humanidade xamais deberá esquecer esta atrocidade, cometida en nome da liberdade e a paz. Como recomenda Julius Fucik ao pé da forca: «Estade alertas».
Bibliografía
- ARRUPE, PEDRO (1952): Eu vivín a bomba atómica, Madrid-Bos Aires, Edicións Stvdivm de Cultura.
- GRIBKOV, A. I., M. V. KIZENKOV, V. N. KOTOV, M. I. NAUMENKO, P. YU. RACHKOVSKI, L. I. SANNIKOV, V. V. SOLOVIOV, M. G. TITOV (1998): Ao bordo do abismo nuclear, Moscú, Editora Gregori-Peidzh.
- KISSINGER, HENRY (2004): A diplomacia, México, D. F., Fondo de Cultura Económica.
- PAUWELS, JACQUES R. (2004): O mito da guerra boa. Os Estados Unidos na Segunda Guerra Mundial, A Habana, Editorial de Ciencias Sociais.
- SCHLESINGER JR., ARTHUR M. (1970): Os mil días de Kennedy, A Habana, Editorial de Ciencias Sociais.
- TRUMAN, HARRY S. (1956): Memorias, Barcelona, Vergara Editorial.
- ZINN, HOWARD (2004): A outra historia dos Estados Unidos, A Habana, Editorial de Ciencias Sociais.
[*] Ernesto Limia Díaz, é licenciado en Dereito e Especialista en Análise de Información, con dous diplomados en Economía e un en Migracións Internacionais. publicou artigos en diarios e medios dixitais cubanos, así como ensaios en medios especializados sobre economía e temas históricos asociados á Seguridade Nacional. É membro da Unión Nacional de Historiadores de Cuba.
Fonte: http://www.cubadebate.cu/opinion/2013/08/09/hiroshima-y-nagasaki-de-la-diplomacia-atomica-al-genocidio/
___________________
1 comentarios so far
This is great!
Por favor, o contido do seu comentario debe estar relacionado co asunto do artigo.
Prega-se o maior respecto coas persoas, polo que ataques persoais e insultos serán eliminados.
Por favor, non use os comentarios, só para facer propaganda do seu sitio ou será eliminado.
EmoticonEmoticon