domingo, outubro 04, 2009

A prensa diaria morre


Por Ignacio Ramonet
04.10.2009


Decenas de diarios están en quebra. En Estados Unidos xa pecharon non menos de cento vinte. E o tsunami golpea agora a Europa. Nin sequera se salvan os outrora "rotativos de referencia": El País en España, Le Monde en Francia, The Estafes e The Independent no Reino Unido, Correr della Sera e A Repubblica en Italia, etc. Todos eles acumulan fortes perdas económicas, derrube da difusión e afundimento da publicidade (1).

O prestixioso New York Times tivo que solicitar a axuda do millonario mexicano Carlos Slim; a empresa editora de The Chicago Tribune e Los Angeles Times, así como a Hearst Corporation, dona do San Francisco Chronicle, caeron en bancarrota; News Corp, o poderoso grupo multimedia de Rupert Murdoch que publica Wall Street Journal , presentou perdas anuais de 2.500 millóns de euros...

Para recortar gastos, moitas publicacións están reducindo o seu número de páxinas; o Wáshington Post pechou o seu prestixioso suplemento literario Bookworld ; o Christian Science Monitor decidiu suprimir a súa edición de papel e existir só en Internet; o Financial Times propón semanas de tres días aos seus redactores e reduciu drasticamente o seu persoal.

Os despedimentos son masivos. Desde xaneiro de 2008 suprimíronse 21.000 empregos nos xornais estadounidenses. En España, "entre xuño de 2008 e abril de 2009, 2.221 xornalistas perderon o seu posto de traballo" (2).

A prensa escrita diaria de pago áchase ao bordo do precipicio e busca desesperadamente fórmulas para sobrevivir. Algúns analistas estiman obsoleto ese modo de información. Michael Wolf, de Newser , vaticina que o 80% dos rotativos norteamericanos desaparecerán (3). Máis pesimista, Rupert Murdoch prognostica que, no próximo decenio, todos os diarios deixarán de existir...

Que é o que agrava tan letalmente a vella delicuescencia da prensa escrita cotiá? Un factor conxuntural: a crise económica global que provoca unha mingua da publicidade e unha restrición do crédito. E que, no momento máis inoportuno, veu a acrecentar os males estruturais do sector: mercantilización da información, adicción á publicidade, perda de credibilidade, bajón de subscritores, competencia da prensa gratuíta, envellecemento dos lectores...

En América Latina engádense a isto as necesarias reformas democráticas emprendidas por algúns Gobernos (Arxentina, Ecuador, Bolivia, Venezuela) contra os "latifundios mediáticos" de grupos privados en situación de monopolio. O cal desencadea, contra eses Gobernos e os seus Presidentes, unha sarta de calumnias difundidas polos despechados medios de comunicación dominantes e os seus cómplices habituais (en España: o diario El País , que de paso carga contra o Presidente José Luís Rodríguez Zapatero) (4).

A prensa diaria segue practicando un modelo económico e industrial que non funciona. O recurso de construír grandes grupos multimedia internacionais, como se fixo nos anos 1980 e 1990, xa non serve fronte á proliferación dos novos modos de difusión da información e do lecer, vía Internet ou os teléfonos móbiles (5).

Paradoxalmente, nunca tiveron os diarios tanta audiencia como hoxe. Con Internet, o número de lectores creceu de xeito exponencial (6). Pero a articulación coa Rede segue sendo desdichada. Porque establece unha inxustiza ao obrigar ao lector de quiosco, o que compra o diario, a subvencionar ao lector de pantalla que le gratuitamente a edición dixital (máis extensa e amena). E porque a publicidade na versión da web non rende, ao ser moito máis barata que na versión de papel (7). Perdas e ganancias non se equilibran.

Dando paus de cego, os rotativos buscan desesperadamente fórmulas para afrontar o hipercambio, e sobrevivir. Seguindo o exemplo de iTunes, algúns piden micropagos aos seus lectores para deixarlles acceder en exclusiva ás informacións en liña (8). Rupert Murdoch decidiu que, a partir de xaneiro de 2010, esixirá pago por toda consulta do Wall Street Journal mediante calquera tecnoloxía, xa sexan os teléfonos Blackberry ou iPhone, Twitter ou o lector electrónico Kindle. O buscador Google está pensando nunha receita que lle permita cobrar por toda lectura de calquera diario dixital, e reverter unha fracción á empresa editora.

Bastarán eses parches para salvar ao enfermo terminal? Poucos creno ( léase artigo de Serge Halimi "O combate de Le Monde diplomatique" ). Porque a todo o anterior sumar o máis preocupante: o esborralle da credibilidade. A obsesión actual dos diarios pola inmediatez lévalles a multiplicar os erros. A demagóxica solicitude ao "lector xornalista" para que colgue na web do xornal o seu blog , as súas fotos ou os seus vídeos, incrementa o risco de difundir enganos. E adoptar a defensa da estratexia da empresa como liña editorial (cousa que fan hoxe os diarios dominantes) conduce a impor unha lectura subxectiva, arbitraria e partidaria da información.

Fronte aos novos "pecados capitais" do xornalismo, os cidadáns senten vulnerados nos seus dereitos. Saben que dispor de información fiable e de calidade é máis importante que nunca. Para eles e para a democracia. E pregúntanse: onde buscar a verdade? Os nosos asiduos lectores coñecen (unha parte de) a resposta: na prensa realmente independente e crítica; e, obviamente, nas páxinas de Le Monde diplomatique en español .

Notas:
  1. Inés Hayes, "En quebra os principais diarios do mundo", América XXI, Caracas, abril de 2009.
  2. Segundo a Federación de Asociacións de Xornalistas de España, Madrid, 13 de abril de 2009.
  3. The Wáshington Post, 21 de abril de 2009.
  4. Sobre os ataques do País contra Zapatero, léase Doreen Carvajal, "O País in Rare Break With Socialist Leader", The New York Estafes, 13 de setembro de 2009. Versión en español: www.internautas.org/ html/5722.html
  5. Luís Hernández Navarro, "A crise da prensa escrita", A Xornada, México, 3 de marzo de 2009.
  6. Léase o informe: "Newspapers in Crise": www.emarketer.com/Reports/All/Emarketer_2000552.aspx
  7. En 2008, a audiencia do New York Estafes en Internet foi dez veces superior á da súa edición impresa, pero as súas ganancias por publicidade na Rede foron dez veces inferiores ás da edición de papel.
  8. Léase: Gordon Crovitz, "O futuro dos diarios en Internet", A Nación, Bos Aires, 15 de agosto de 2009, e O País, Madrid, 11 de setembro de 2009.
Publicado no Numero 168 -  Outubro 2009, de monde-diplomatique.es .
___________________________


Por favor, o contido do seu comentario debe estar relacionado co asunto do artigo.

Prega-se o maior respecto coas persoas, polo que ataques persoais e insultos serán eliminados.

Por favor, non use os comentarios, só para facer propaganda do seu sitio ou será eliminado.
EmoticonEmoticon