As medidas adoptadas
polo goberno para afrontar a crise converteron a España no país da
eurozona con maiores desigualdades de renda. Así o
afirma Fernando Salgado nun artigo (La Voz, 01-07-12): “o custe da
recesión recae sobre o lombo dos traballadores asalariados e das capas
máis humildes da sociedade”. Somos campións de Europa no fútbol mais
tamén somos os primeiros noutra clasificación: España é o país da zona
euro con maior distancia entre os máis ricos e os máis pobres, o máis desigual dos 17 países que comparten moeda única.
Este país está nunha situación económica moi delicada. Con
5.6 millóns de parados e case dous millóns de fogares con todos os
seus membros sen traballo as familias teñen que botar man dos aforros
para afrontar os gastos correntes: o consumo familiar xa supera, por
primeira vez, á renda. Máis dramática é a situación dos mozos: o 52 % dos menores de 25 anos non teñen traballo, a mesma porcentaxe que en Grecia.
Na vez de mirar para o norte de Europa estamos a seguir a senda de EEUU que ten, segundo Joseph Stiglitz, o nivel de desigualdade máis alta de calquera dos países avanzados. Afirma
que na actualidade o soño americano é un mito e “hai unha clara
tendencia á concentración de ingresos e riqueza na cima, ao
valeiramento das capas medias e a un severo aumento da pobreza”.
Recorda que, nos anos 2009 e 2010, o 1% dos estadounidenses con maiores
ingresos quedouse co 93% do aumento da renda. Ademáis, durante a
recesión, os banqueiros, que arruinaron aos pobres mediante préstamos
predatorios e prácticas abusivas e levaron a economía mundial e as
propias empresas á ruína, recibiron xenerosas bonificacións.
Vicenç Navarro entende que cando son os moi ricos os que deciden como se utiliza a riqueza, a sociedade ten problemas graves, porque non invirten para crear emprego senon para conseguir máis diñeiro,
“e como se poden sacar máis cartos das actividades especulativas que
das inversións productivas resulta que se crea moi pouco emprego”. Quen
debe guiar a utilización da riqueza, evitando os seus usos non
sociais, é a cidadanía a través do Estado. Cando o capital estivo
regulado e as diferenzas de renda eran menores que agora (1945-1980) o
benestar social medrou máis que no período neoliberal (1980-2011), no
que o capital puido facer o que quixo. A actual crise é o resultado.
Por eso Stiglitz cuestiona a peculiar “teoría do derramo”,
moi extendida nos anos noventa, a cal defende que enriquecer aos de
arriba redunda en beneficio de todos. Segundo esta teoría os bos
resultados macroeconómicos favorecen en primeiro lugar aos máis ricos
para, posteriormente, ir derramándose ao
resto da sociedade. A realidade en América Latina, nos EEUU e agora no
sur de Europa demostra ben ás claras que o crecemento económico, por
sí só, non mellora as condicións de toda a sociedade senon que mesmo
pode afondar nas desigualdades.
Estas teorías, que son difundidas como verdades científicas,
pretenden xustificar o inxustificable: a acumulación obscena da
riqueza en poucas mans, a explotación dos traballadores e dos pobres e o
saqueo das arcas públicas coa complicidade de certa clase política.
Estas aseveracións non son froito da ciencia senon da ideoloxía. O que
hai detrás é un xeito de entender a vida, as relacións entre as persoas
e organización social. Porque hai unha facción da sociedade situada
ideolóxicamente nun momento histórico previo á revolución francesa (“liberté, egalité, fraternité”)
que defende a desigualdade dos seres humanos. Teñen nostalxia daqueles
tempos en que a sociedade estaba perfectamente clasificada: amos e
criados, señores e servos, poderosos e súbditos.
Os franquistas Luis Moure Mariño e Gonzalo Fernández de la Mora defenderon a súa posición supremacista, que negaba a igualdade entre as persoas, en dous libros publicados nos anos oitenta (“La desigualdad humana”, “La envidia igualitaria”). Mariano Rajoy (un mozo de trinta anos que comezaba a súa carreira política) publicou dous artigos en El Faro de Vigo (1983 e 1984),
nos que reseñaba eloxiosamente estes textos. Lonxe da ambiguedade na
que se instalou máis tarde aquí deixa ben clara a súa interpretación do
mundo e revela as liñas mestras do seu ideario. Son as mesmas ideas que inspiran agora a súa actuación política. No primeiro dos artigos o actual presidente do goberno afirma textualmente:
“Este libro constituye una prueba irrefutable de la falsedad de la afirmación de que todos los hombres son iguales (…) La estirpe determina al hombre y es un hecho objetivo que los hijos de ´buena estirpe` superan a los demás (…). La desigualdad natural del hombre viene escrita en el código genético
(…). La búsqueda de la desigualdad tiene múltiples manifestaciones: en
el ansia de ganar, en la lucha por el poder, en la disputa por la
obtención de premios, honores, condecoraciones, títulos nobiliarios
(…). Todo ello constituye la demostración matemática de que el hombre
no se conforma con su realidad. Es la lucha por desigualarse.
Todos los modelos que predican la igualdad (…) son radicalmente
contrarios a la esencia misma del hombre, y suprimen el natural
instinto a desigualarse, que es el que ha enriquecido al mundo y
elevado el nivel de vida de los pueblos (…) La imposición de la
igualdad privaría a los más capaces de esa iniciativa más provechosa
para todos que la igualdad en la miseria, que es la única que hasta la
fecha han logrado imponer”.
- Pablo Vaamonde: Nado na Baña en 1956. É médico de familia no Centro de Saúde de Labañou (A Coruña). Foi fundador e director da revista médica Cadernos de Atención Primaria (1994-2005), presidente da Asociación Galega de Medicina Familiar e Comunitaria (AGAMFEC) de 1996 a 2005 e vicepresidente do Colexio Oficial de Médicos de A Coruña e responsable do Programa de Formación Continuada de 1998 a 2005. Foi director xeral de Asistencia Sanitaria do Sergas entre 2005 e 2006. Tamén foi membro da Comisión Sectorial de Sanidade que elaborou o Plan Xeral de Normalización da Lingua Galega, colaborador habitual dos medios e autor de tres libros de narrativa: O fillo do emigrante (2002), O mes de abril (2004), Luz Divina e outros retratos (2006). Recibiu o Premio Lois Peña Novo en 2005, polo seu compromiso na promoción e defensa da língua de Galicia e é colexiado de Honra con Emblema de Prata (2007) do Colexio Oficial de Médicos da provincia de A Coruña
Por favor, o contido do seu comentario debe estar relacionado co asunto do artigo.
Prega-se o maior respecto coas persoas, polo que ataques persoais e insultos serán eliminados.
Por favor, non use os comentarios, só para facer propaganda do seu sitio ou será eliminado.
EmoticonEmoticon