[Un dos planos do estudo previo realizado pola Autoridade Portuaria onde se mostran diversas alernativas de trazado para o novo acceso ferroviario ao Porto Exterior de Caneliñas - En vermello a chamada Alternativa Sur]
Este 5 de Maio de 2010, ADEGA na súa delegación de Ferrol (Trasancos) presentou alegacións ao "
Estudo informativo de accesos ferroviarios ás obras de ampliación do porto de Ferrol (Porto Exterior) en Cabo Prioriño Chico" (BOE 7.4.2010).
O prazo de presentación de alegacións remata o próximo 13 de Maio e moi probablemente bastantes máis colectivos, asociacións, grupos políticos, entidades veciñais, outros grupos ecoloxistas etc, tamén alegarán ao devandito proxecto.
As alegacións de Adega baséanse en:
- que o tren non é necesario, pois o porto interior xa ten instalación ferroviaria e o mal chamado porto exterior, tamén está no interior da ría de Ferrol, a escasa distancia do "interior" e permite levar mercaderías dos peiraos de un a outro porto coa modalidade de barcazas ou transbordadores como se fai en outros portos
- que o proxecto ten alto impacto coa construción dunha nova ponte e novos recheos sobre a xa maltreita ría de Ferrol
- construción de estrutura ferroviaria xunto ao LIC Costa Artabra e á ZEPA e Humidal de Doniños con todo o que iso supón
- posibilidade de alternativas de trazado de menor impacto medioambiental como podería ser a alternativa "norte" no que o traxecto do tren é case todo baixo tunel
Antonio García Jiménez e Nés Lopes Días [Secretario] de ADEGA-Trasancos
Achegamos copia de alegacións entregada por rexistro da Xunta de Galicia:
MINISTERIO DE FOMENTO
Dirección Xeral de Infraestruturas Ferroviarias
Plaza Sagrados Corazones 7
2071 Madrid
Ferrol 05.05.2010
Referencia: "
Información pública. Accesos Porto Exterior de Ferrol"
Alegacións ao "
Estudo informativo de accesos ferroviarios ás obras de ampliación do porto de Ferrol (
Porto Exterior)
en Cabo Prioriño Chico" (
BOE 7.4.2010)
Xesús Andrés López Piñeiro (Presidente de ADEGA-Trasancos; DNI
XX.XXX.XXX-X), Ernesto Lópes Días (Secretario de ADEGA-Trasancos; DNI
XX.XXX.XXX-X) e Antonio García Jiménez con DNI
XX.XXX.XXX-X, actuando en representación de ADEGA -
delegación de Ferrol Terra - Trasancos- con CIF X-XXX.XXX, con enderezo a efectos de notificación no Apdo de Correos 481, 15480 Ferrol, comparecemos e como mellor proceda en dereito
EXPOMOS:
-Que por medio do presente escrito, ADEGA (
Asociación para a Defensa Ecolóxica de Galiza) na súa delegación de Trasancos, presentamos alegacións ao "
Estudo informativo de accesos ferroviarios ás obras de ampliación do porto de Ferrol (Porto Exterior) en Cabo Prioriño Chico" (
BOE 7.4.2010)
-En devandito estudo , da opcións para levar o tren ao Porto Exterior de Ferrol, estímase que a que ten menos repercusión ambiental é a "
opción sur" atravesando a ría de Ferrol ao seu paso pola Malata..
A)
ALEGACIÓNS A LA TOTALIDADE DO PROXECTO
-Que o proxecto actual preséntase co fin de levar o ferrocarril ao coñecido como "
Porto Exterior de Ferrol" situado na zona de
Caneliñas, en concreto en
Cabo Prioriño Mozo.
- Que a pesar do seu nome, dito "
Porto Exterior", tamén se atopa no interior da ría de Ferrol, na bocana de devandita ría e a unha distancia pequena do coñecido como "
Porto Comercial" ou "
Porto Interior".
- Que o "
Porto Interior" ten instalación ferroviaria con dispositivos de vías de tren situadas no propio porto interior.
Dado que ambos os portos están dentro da
Ría de Ferrol e a unha distancia pequena entre eles, e dado que o "
Porto Interior" ten xa acceso en tren ao mesmo, poderíase recorrer á opción, que o barcos cuxa mercancía teña que saír por ferrocarril e non poidan acceder ao "
Porto Interior" e deban deixar as súas mercancías no "
Porto Exterior", ditas mercancías poderían ser levadas con facilidade na curta distancia que separan ambas as zonas portuarias mediante dispositivos de transporte marítimo tipo "
barcazas" ou tipo "
Ferrys" obviar os problemas ambientais e a carga económica de levar o tren ao porto exterior e indo ademais en consonancia coas directrices da
Comisión Europea de potenciar o transporte marítimo e as "
autoestradas marítimas" como o medio de transporte menos contaminante. Ademais con esta modalidade de transporte por barco, baixaríase en moito os 44 meses do proxecto de tren referido.
- Ademais diso como a propia memoria do estudo indica na súa páxina 43: , "
menos do 0,3 % das mercancías actuais do Porto de Ferrol son usuarias do ferrocarril". Neste apartado probablemente inclúase unhas das principais mercancías mobilizadas, o carbón que se distribúe ás Pontes (
onde non hai liña férrea) e a chatarra a Megasa en Narón (
onde tampouco hai liña férrea).
- Co proxecto presentado, hai paso de ferrocarril no radio de influencia da zona ZEPA (
zona de Especial Protección de Aves) e Humidal de Doniños código IHG 1110177; como a propia Dirección Xeral para a Biodiversidade, no seu informe do 20.5.2005 (
ver Anexo , EIA p. 363); a construción dunha estrutura ferroviaria tan próxima da ZEPA e Humidal de Doniños "...
produciría moi probablemente afeccións importantes sobre a lagoa, ... a súa flora e a súa fauna ..."
- Paso do tren xunto ao LIC (
Lugar de Interese Comunitario) "
Costa Ártabra"
- Que está tamén sobre a mesa o proxecto de comunicación ferroviaria AVE Coruña - Ferrol a través dun túnel subterráneo entre as dúas cidades. No caso de que isto fose así, parece sensato aproveitar devandito deseño para levar o tren ao "
Porto Exterior" de Ferrol.
- Que no estudo de impacto ambiental (p.248) considéranse, na súa valoración global, que os impactos do proxecto son moderados, e nalgúns epígrafes como é a afectación a "
especies singulares", pode chegar a ser severo, así como o impacto visual na opción "sur".
- Que, como xa respondemos tanto ADEGA e a SGHN en xaneiro 2005 na fase de consultas previas realizada pola
Dirección Xeral de Calidade e Avaliación Ambiental, (
ver pag 436-439 do EIA):
- Calquera das opcións elixidas para levar o tren ao "porto exterior" ten notables impactos ambientais.
- En caso de elixirse a opción "sur" que pasaría sobre a ría de Ferrol, deberíase de retirar o peirao carboeiro do Porto Fernández Ladreda que supuxo un gran recheo na Ría, e que na actualidade ten especial relevancian o seu levantamento dado que as descargas de carbón realízanse no porto exterior, e xa que logo o devandito peirao deixa de ter a utilidade para a que se deseñou e que supuxo unha importante ocupación do Dominio Público Marítimo Terrestre (DPMT).
- Que en caso de elixirse a opción sur, a ponte debería ser tipo "ponte metálica" elevada para ter o menor impacto sobre a Ría.
- Que en caso de realizarse dito proxecto, teríase que ter en consideración o uso de trens con tracción eléctrica, moito menos contaminantes e máis eficientes enerxéticamente.
B)
ALEGACIÓNS A La ALTERNATIVA "SUR" ELIXIDA COMO OPCIÓN PRIORITARIA
- Moi probablemente, a alternativa "
norte", en que case todo o traxecto vai baixo túnel (
todo o traxecto salvo un pequeno tramo de menos de 300 metros) e non se atravesa a ría de Ferrol, é a que teña menor impacto ambiental.
- Que a alternativa "
sur" foi desestimada tanto por ADEGA como polo resto dos integrantes da "
Plataforma para o Transporte e Sostible de Ferrol" en informe remitido á
Dirección Xeral de Calidade e Avaliación Ambiental o 19 de Xaneiro de 2005 (
ver páx, 435) polo gran impacto sobre a ría de Ferrol, e ademais solicitando no seu momento o levantamento os peiraos do porto carboeiro de Ferrol.
- Devandito proxecto Implica o paso do tren sobre unha ponte na Ría de Ferrol, de 285 metros de lonxitude con novas pilastras sobre a propia ría e consolidando os diques do porto carboeiro, co que se pecharía aínda máis o paso de correntes por esa zona da ría de Ferrol, con recheos adicionais, enlodación da zona e maior contaminación da mesma.
- O paso de trens con graneis e colectores con material eventualmente contaminante preto de núcleos de poboación e no radio de seguridade da planta de gas de Mugardos.
- Que en caso de colocarse unha ponte na zona da Malata con alicerces sobre a zona, afectaríase as correntes da zona, e de modo indirecto, a drenaxe do sistema fluvial que aboca na Malata.
- De modo indirecto e relacionado co punto anterior, poderíanse ver afectadas especies vulnerables na Directiva Aves ou no Real Decreto 1095/89 , como o propio EIA describe nas paginas 79-84 como pode ser o Paiño común (
Hydrobates plegicus), Nutria, Reo, Angila e Espiñento
- Que en caso de levarse a cabo devandito proxecto, tería un impacto perceptual (
impacto sobre a paisaxe) moi notorio, ao atravesar outra vía férrea a Ría de Ferrol
- Que dito Estudo informativo non está excesivamente actualizado, tal como reflíctese nalgún dos seus parágrafos: "
Respecto ao paro, este non se incrementou nos últimos anos senón que se iniciou un lixeiro descenso ..." (páx. 19 da "
Memoria")¡¡¡¡ ou ... A este respecto previuse a reutilización do material sobrante nas obras do futuro Parque Empresarial de Brión "
páx. 36 da Memoria e 457 do Documento Indice" (
... parque desestimado fai anos ...) .... .
- O estudo de movemento portuario baséase no movemento de mercancías do ano 2002 (
moito antes da recentemente aprobado Plan do Carbón 2012-2018 que prima o uso do carbón nacional e, que razoablemente baixará o movemento de carbón de importación cara á térmica das Pontes, ...)
- Que no deseño do túnel, non permitiría, en caso de eventual accidente no convoi ferroviario no interior do túnel, o fácil acceso a vehículos de urxencias axuda (
ambulancia, bombeiros) por unha via adicional.
- Que na entrada do eventual tunel da Graña, hai unha antiga canteira, onde na actualidade aniñan aves de especial interese (
garzas, garcetas ...)
- A propia Dirección de Costas, con data 23.12.2004 remitiu un informe no que desaconsellaba a alternativa "sur" por afectar notoriamente ao dominio público marítimo-terrestre (
ver Anexo de EIA p.359)
- Que dita alternativa sur, tal como aparece no proxecto presentado, foi considerada inadecuada polo propio pleno do Concello de Ferrol realizado o 29 Abril 2010 que decidiu alegar a devandito proxecto.
C)
ALEGACIÓNS Ao ESTUDO DE IMPACTO AMBIENTAL (E.I.A)
- Con este proxecto poderíanse ver afectadas especies vulnerables na Directiva Aves ou no Real Decreto 1095/89, como o propio EIA describe nas paginas 79-84 como pode ser o Paiño común (
Hydrobates plegicus), Nutria, Reo, Angila e Espiñento
- Que a afectación sobre a zona da Malata durante as obras, tal como recolle o EIA no seu pag 215 . "
A instalación do recheo provocará a limitación da entrada total da marea, o que podería implicar empobrecimiento de osíxeno e un aumento da temperatura. ... pode provocar unha alteración do pH do auga e o seu coloración"; "...
a alteración da auga está intimamente relacionadas coa flora e a fauna ..."
- A Estación Biolóxica da Graña capta as súas augas na zona afecta pola obra do tren, podendo danar as especies que nela se atopan
- Afectación dos acuíferos subterráneos, en especial os da zona de
Agarimo e de Liñares.
- En caso de construírse a ponte sobre A Malata, a superficie de flora afectada correspondente ao medio mariño, está sobre 9520 m2 e cun mérito de conservación elevado, tal como o propio EIA recolle no seu páx. 228.
- Como se recolle no EIA o impacto sobre especies singulares da zona sería dun nivel medio.
- Os impactos sobre a atmosfera son altos, tanto no referente á emisión de partículas e gases de combustión, como de vibracións e nivel sonoro (
p. 246 EIA)
- É importante tamén o valorar, que na realización da obra, implica o levar a cabo voaduras, en zonas próximas a dependencias militares e arsenal de armas.
- Que, en contra do que se expresa no EIA, moi probablemente afectaríase as praias lindeiras da Graña e de Olmos (
EIA p.451)
- Que no estudo de impacto ambiental (
p.248) considéranse, no seu valoracion global, que os impactos do proxecto son moderados, e nalgúns epígrafes como é a afectación a "
especies singulares", pode chegar a ser severo, así como o impacto visual na opción "sur".
Por todo elo, SOLICITAMOS
- Que se teñan en consideración a formulación de ALEGACIÓNS por parte de ADEGA (
Asociación para a Defensa Ecolóxica de Galiza) na súa delegación de Trasancos, ao "
Estudo informativo de accesos ferroviarios ás obras de ampliación do porto de Ferrol (Porto Exterior) en Cabo Prioriño Chico" (
BOE 7.4.2010), e sexa informada a nosa asociación, como parte interesada en devandito proxecto e en base ao Artigo 43 da Lei 30/92 de Procedemento Administrativo de cantas actuacións e resolucións practíquense en diante.
- Contemplar a opción de descartar o proxecto actual, valorando a posibilidade, na nosa opinión menos lesiva, menos contaminante e máis rápida de establecer un transbordo de mercancías entre os peiraos do llamdo "
Porto Exterior" e o os do "
Porto Interior" , (
o cal dispón de instalación ferroviaria), dun sistema naútico de "
barcazas" ou "
ferrys".
- En caso de manterse o proxecto de levar o tren cara aos peiraos do "
Porto Exterior", reevaluar opcións, sendo probablemente a opción "
norte", en que vai todo case todo baixo túnel e sen pasar pola Ría de Ferrol, a de mellor impacto ambiental.
- Valorar a posibilidade de que o transcurso do tren, que en gran parte é subterráneo, tamén sexa subterráneo na zona que está á altura da Ría de Ferrol, para obviar o impacto sobre devandita Ría.
- Que no caso de que definitivamente realícese devandita ponte para o tren, que tal ponte sexa tipo "
ponte colgante" para diminuir os impactos sobre a Ría.
- Que como medida compensatoria, sexa levantado o chamado "
porto carboeiro"
Fernández Ladreda que está á altura de devandita ponte e, dado que ao estar realizándose as descargas de carbón no porto exterior, deixaría de ter a función para a que foi deseñado, e que tan graves repercusións tivo para a Ría de Ferrol e a súa ocupación do DPMT.
- Que, en caso que sexa real o proxecto de comunicación ferroviaria AVE Coruña-Ferrol a través dun túnel subterráneo entre as dúas cidades, aprovéitese tal deseño para darlle servizo ferroviario a devandito porto exterior; así como se ao final vai vir o AVE a Ferrol deséñese a presente obra para o acceso dos seus convoys á zona.
- Que no caso de que ao final realícese a ponte sobre a ría de Ferrol e non sexa viable a opción "
ponte colgante", sexa realizado co menor número posible de alicerces para influír o menos posible na xa moi afectada zona da Malata; así como dispositivo de electrificación dos ferrocarrís que sería moito menos contaminante e máis eficiente.
Atentamente
Ferrol a 5 de Maio de 2010
Xesús Andrés López Piñeiro, Presidente ADEGA-Trasancos
spinheiro@terra.es
Ernesto Lopes Dias, Secretario ADEGA-Trasancos
lodergz@gmail.com
Antonio García Jiménez. ADEGA-Trasancos
angaji@yahoo.com
Delegación de Ferrol (Trasancos)
Apdo Correos 481; 15480 Ferrol
www.adega.info
Abreviaturas:
EIA : Estudo Impacto Ambiental
DPMT: Dominio Público Marítimo Terrestre
Enviado por:
Antonio Gª
-angaji@yahoo.com-
6 de maio de 2010 17:34
_______________________