mércores, agosto 31, 2011

Outra vez Recimil, ... Por Amadeo Varela Rodríguez

Por Amadeo Varela [*]
31.08.2011


Tal como se esperaba, o novo goberno municipal do PP ataca de novo contra as Casas Baratas. Aos veciños xa non nos colle de sorpresa, pois desde fai trinta anos, algúns integrantes do Partido Popular ferrolán convertéronse na "besta negra" da nosa barriada. Metéuselles entre cella e cella o da derriba e non hai xeito de facerlles respectar os seus propios acordos. Eles fan os seus cálculos e só ven o beneficio que representaría semellante operación urbanística pero, beneficios para quen? Por suposto, a veciñanza non sairía beneficiada, por máis promesas imposibles que poñan sobre a mesa. Chegaron a dicir que aqueles veciños que non quixesen comprar as súas novas vivendas -con ascensor trasteiro e garaxe- seguirían pagando o mesmo que agora. Pero claro, tíñano todo ben pensado; calculaban que a operación derrubo e construción duraría dez anos e, calculaban tamén que ese sería o ciclo vital dos veciños: "Dentro de dez anos estarán todos mortos", dixéronnos nas nosas propias barbas. Contaban con iso para realizar un negocio redondo. Saben que cada vez somos máis vellos e con menos ánimos para defender os nosos fogares, nos que moitos investimos os aforros de toda unha vida de traballo. Pero nada disto resulta novo, como tampouco é nova a serie de mentiras e verdades a medias que se utilizan para desprestixiar o barrio e os seus moradores. Repiten ata a saciedade que son edificios construídos con malos materiais, pero non din cantos e cales son eses males materiais, nin cantos deles foron substituídos xa polos propios veciños. Chegan ao colmo de utilizar á xente nas súas argucias demagóxicas: "Os pobrecitos anciáns non teñen ascensores". Pero non din que eses anciáns sobreviven con pensións de 400 euros ou menos. Iso non interesa. Din que é máis caro rehabilitar que construír, pero a min as contas non me saen. Claro que eu non son arquitecto, pero só calculando o custo da derriba destes robustos muros de pedra de granito e o transporte dos cascallos, as cifras dispáranlleme. E non falemos do custo ecolóxico e moito menos do custo social. Iso tampouco interesa. Creo que sería importante coñecer a opinión de sociólogos e economistas, pois nese aspecto, os demoledores parecen non estar moi decatados. Véxase o exemplo do Bambú Club: "Rehabilitar ese edificio é tirar o diñeiro" din. ¡Vaia home! E eu que cría todo o contrario, é dicir, tirar o diñeiro é ter nun estado lastimoso ese edificio que, unha vez rehabilitado, podería proporcionar ao Concello -ou sexa, ao pobo- uns substanciosos ingresos que agora non dá, ademais da creación dalgúns postos de traballo que antes xa había. Certamente, as opinións son respectables, pero todas. Incluídas as da Delegación Local dos Arquitectos Galegos, que dedicaron a esta barriada o Día Mundial da Arquitectura no ano 2005, argumentando que a construción das Casas Baratas foi "o fito urbanístico máis importante de Ferrol no século XX" e que "coa construción desa barriada, Ferrol entrou na modernidade urbanística". Ou como a decisión da Comisión Provincial de Patrimonio, que decidiu manter a barriada no catálogo patrimonial, "polo seu indubidable valor histórico e urbanístico".

En fin, hai tantas cousas que dicir en defensa desta barriada, que farían esta carta interminable e que ademais non servirían para nada, pois os "demoledores", nunca atenderon a razóns nin atenderían agora, por moito que presuman de dialogantes. Chegan ao extremo de violar os seus propios acordos tomados por unanimidade no Parlamento Galego e no propio Concello, nos que votaron a favor da rehabilitación. Como se pode chegar a ese extremo de impudicia política? Como pode o pobo ferrolán votar a quen amenten, enganan e insultan aos veciños neste tema de Recimil? Non cabe suporlles a capacidade de facer o mesmo en calquera outro tema? Ata cando imos ter que soportar esta praga?

[*] Amadeo Varela Rodríguez -Ferrol 1936, foi traballador de BAZAN, é o autor de "Recordos do vello Racing" publicado no 2000, "Bazan e Ferrol - Unha simbioses perfecta?" (a historia dunha época, "... detrás de cada barco que nace, hai moitas horas de esforzo. Nesa tarefa, miles de traballadores foron gastando a súa saúde e a súa vida".) publicado no 2003 e coautor de "Retallos da Memoria II" ("Memorias de neno" sobre a súa vida de pequeno nunha familia republicana perseguida), publicado no 2009. Autor de numerosas cartas e artigos na prensa local. Autor de sitios na rede sobre Ferrol. Cofundador da Asociación San Fernando para defender o Patrimonio Histórico do barrio ferrolán de Recimil contra a súa pretendida demolición, membro do Colectivo Recimil co que promoveu a Plataforma Ártabra 21 e a Plataforma en Defensa dos Espazos Públicos. Na actualidade forma parte do Colectivo Ártabra 21.
____________

Razóns económicas para rexeitar o acordo neoliberal entre o PSOE e o PP - É desexable a estabilidade orzamentaria? - Juan Torres López

O Pacto de PP e PSOE para constitucionalizar o límite do gasto público que, a proposta do Goberno Zapatero, ultimaron os dirixentes dos dous partidos españois, é unha venda sen máis, un acto de complicidade destes partidos, "ante os intereses do poder financeiro, e enganan á poboación ao presentarlle a súa proposta, puramente ideolóxica para beneficiar á banca, como favorable para tod@s". O profesor e economista Juan Torres preparou un documento, publicado o 26 de Agosto de 2011, que segundo di el mesmo, "está moi claro, para que calquera persoa, aínda que apenas teña coñecementos económicos, entenda a falsidade dos seus argumentos e se mobilice ..." contra esta reforma contitucional [Artigo 135 da C.E.]. Unha reforma que só representa un avance máis do neoliberalismo contra a Clase Traballadora e os dereitos da cidadanía. Desde Ártabra 21 axudamos a difundir o citado documento que consideramos de interese para armar o noso argumentario contra a citada reforma e os intereses que representa.


Por Juan Torres López
31.08.2011

É desexable a estabilidade orzamentaria?

O acordo entre o PSOE e o PP para incorporar á Constitución española un precepto que impida que os gobernos incorran en déficit non é froito da casualidade.

Responde á ideoloxía neoliberal dominante nos últimos anos que tratou de xustificar o principio de estabilidade orzamentaria para poder tapar as vergoñas dunhas políticas neoliberais que son incapaces de xerar suficiente actividade económica e emprego e a necesaria estabilidade das economía a medio e longo prazo.

Neste texto vou presentar as razóns que se dan a favor da estabilidade, mostrarei as súas inconsistencias e sinalarei por que se defende a pesar da súa falta de fundamento científico.

Os argumentos a favor da estabilidade orzamentaria

O principio básico que domina o deseño e a aplicación da política económica desde que se impuxeron as ideas neoliberais é que os gobernos democráticos e os bancos centrais con preferencias representativas (é dicir, suxeitos á vontade popular) tenden a xerar ineficiencia e altas taxas de inflación e, xa que logo, que a política fiscal (que depende directamente da vontade dos gobernos e parlamentos) debe ter cada vez un papel máis reducido.

Os denominados "novos economistas clásicos" puxeron en cuestión ata o efecto expansivo da política fiscal a curto prazo que tiña que ver co chamado "efecto multiplicador", que fai que un aumento inicial de gasto público se traduza nun aumento final moito maior da renda nacional.

Na súa opinión, os axentes anticipan racionalmente os fenómenos económicos grazas a que dispón de información perfecta e gratuíta sobre todo o que ocorre no sistema económico. Grazas a iso, din estes economistas, os suxeitos saben perfectamente os efectos das intervencións do goberno e adiántanse aos seus efectos. Xa que logo, como sostén Robert Varro, calquera déficit orzamentario nin sequera tería efecto algún sobre o sistema económico porque os suxeitos "saberán" que no futuro estableceríanse impostos para financialo e, levados pola súa conduta racional, aforrarían desde o principio o incremento de renda que puidese producir o impulso fiscal para pagalo no seu momento.

Entón, se nin sequera os déficit orzamentarios, que son as actuacións fiscais con maior capacidade para impulsar a actividade, teñen efectos reais sobre o consumo e non xeran o efecto multiplicador da renda, o que se deduce é que non hai razón algunha para utilizar esta forma de intervención. En opinión destes economistas neoliberais, hai que prescindir, pois, dun tipo de política económica, a fiscal, que, ademais, é moi custosa na súa opinión debido ao aparello administrativo que require, que necesita impostos que consideran moi negativos e que causa os disturbios que calquera intervención exógena provoca nos mercados.

O complemento indispensable a esta formulación foi o de Robert Lucas ao afirmar que, a diferenza do que ocorría coa política fiscal, a política monetaria podería ter efectos sustantivos sobre a actividade e, máis concretamente, cando se basease en regras simples e de neutralidade, pois só entón sería consistente con elas o comportamento dos axentes.

Os monetaristas que defenden esta idea engadirían, para criticar á política fiscal, que unha expansión orzamentaria aumentaría a demanda de diñeiro para transaccións (a que utilizamos para comprar bens e servizos), o que provocaría un aumento do tipo de interese que anularía o efecto expansivo do déficit orzamentario, xa que faría diminuír o investimento. Un argumento que negan os economistas keynesianos porque entenden que pode darse un incremento sensible na demanda de diñeiro sen necesidade de cambios bruscos nos tipos de interese, o que evitaría o posterior efecto negativo sobre o investimento. E que, en todo caso, podería actuarse a través da política monetaria, expandindo o crédito, para conter os tipos de interese.

Finalmente, a argumentación neoliberal contra a política fiscal discrecional pecharíase afirmando que o incremento de renda que ocasiona unha expansión fiscal aumenta as importacións e, xa que logo, empeora o saldo corrente. En condicións de liberdade de movementos de capital (outra situación que se dá como inamovible) faise entón necesario atraer capital e para iso hai que aumentar os tipos de interese, o que provocará a apreciación da moeda nacional, a perda de competitividade e, finalmente, a caída na renda. Anularíase así o inicial efecto expansivo da política orzamentaria.

Estas consideracións e outros desenvolvementos teóricos dos que non vou ocuparme agora terminaron por constituír unha suma de proposicións teóricas sobre as que se baseou o novo pensamento dominante en economía e cuxas principais hipóteses e conclusións, en relación coa política orzamentaria, poden resumirse nas seguintes:
1. Os déficit orzamentarios xeran inflación e provocan a diminución do investimento, o que implica que deben reducirse ao máximo ou facerse desaparecer. De aí a política comunmente denominada de déficit cero e a continua chamada a diminuír o montante dos gastos públicos e, en particular, os que se consideran de natureza improductiva ou vinculados a tarefas sociais que se entende que non deben formar parte dos compromisos estatais.

2. Hai que manter unha política monetaria restritiva e para iso tamén hai que evitar os déficit públicos posto que estes exercen sempre unha presión indesexable sobre a oferta monetaria.

3. Hai que evitar ao máximo os impostos, procurando dispor de sistemas impositivos neutros, é dicir, que non poñan en perigo a asignación de mercado ao xerar desincentivos ou custos innecesarios aos propietarios do capital.

4. Debe avanzarse o máis posible no obxectivo da privatización dos recursos e empresas públicas na medida en que se entende que o sector privado é estable per se e dese xeito trasládase estabilidade a todo o sistema económico.

5. A regulación, restritiva, da oferta monetaria debe confiarse aos bancos centrais como autoridades independentes, pois esa é o único xeito de lograr neutralidade nas regras e confianza e de evitar o malgasto dos gobernos.

Os pactos de estabilidade orzamentaria en Europa.

A estabilidade orzamentaria en Europa instáurase inicialmente como un criterio de converxencia no Tratado de Maastricht, como un principio que debería entenderse como instrumento para lograr a converxencia entre as economía que se considerou necesario para crear as condicións adecuadas para a instauración da moeda única.

Con todo, o Tratado de Amsterdam (1997) asumiuno como un obxectivo de comportamento permanente que deberían respectar todos os estados en virtude, precisamente, do pacto para a estabilidade e o crecemento que formalmente implicou ese Tratado.

Os gobernos quedaban obrigados a elaborar programas de estabilidade orzamentaria e converxencia nos que se fixarían os obxectivos e os instrumentos para logralos. Ao mesmo tempo, o novo Tratado redefinía o procedemento xa establecido en Maastricht para actuar e ata sancionar por déficit excesivo cando algún país non respectase as regras establecidas, ben porque superasen o teito do 3% do PIB en déficit anual ou porque non actuasen adecuadamente para manter o volume de débeda pública por baixo do 60% do PIB ou non fixesen o suficiente para diminuíla se xa estaba por encima deste nivel.

As razóns que se argumentaron para o mantemento do principio estabilidade son basicamente dúas.

En primeiro lugar, que a unión monetaria require inexcusablemente disciplina orzamentaria dos países integrantes a fin de que ningún deles xere efectos negativos sobre os demais, principalmente provocando subidas nos tipos de interese ou tensións inflacionistas, como sinalei antes. Suponse que, en ausencia doutras medidas de estabilización que na unión monetaria xa non están dispoñibles, se un país incorre en déficits excesivos trasladará a presión sobre os tipos de interese e sobre os prezos a toda a zona, debilitando a longo prazo o crecemento de todos.

En segundo lugar, enténdese que obrigando aos gobernos a obedecer regras estritas de estabilidade orzamentaria lógrase un efecto de credibilidade que a longo prazo ata as faría innecesarias e que reforzaría o crecemento a longo prazo.

Principais efectos sobre o crecemento e o benestar da estabilidade orzamentaria

A continuación resumo os principais defectos do argumentario neoliberal sobre a estabilidade orzamentario e os principais efectos que ten a súa aplicación nas economías do noso tempo.

Rixidez

O primeiro efecto negativo dos pactos de estabilidade tal e como se impón en Europa é que establecen o principio de estabilidade como un criterio limitativo que deben cumprir por igual todos os estados.

Isto implica unha gran rixidez porque é evidente que non todos os países atópanse nas mesmas condicións, sobre todo, nas que teñen que ver máis directamente co benestar social, como poden ser as expresivas do investimento social realizada ou das infraestruturas de todo tipo. Nin sequera tómanse en consideración variables que son elementalmente determinantes da relación entre o gasto público e o crecemento e o benestar como a poboación, a súa estrutura de idade, os niveis de emprego e desemprego, a poboación inactiva, etc.

Desta forma, a rixidez do principio de estabilidade convértese nun instrumento que incapacita aos gobernos e ao conxunto da unión europea para avanzar nun tipo de converxencia que non sexa máis que a que se expresa nos termos puramente nominais da balanza fiscal.

O seu simplismo é quizá a mellor expresión de que simplemente se trata dun postulado puramente ideolóxico sen fundamento científico rigoroso.

Inadecuado cómputo dos retornos e ingresos que xera o gasto

O segundo efecto perturbador é que ao fixar prazos anuais para cumprir o pacto de estabilidade déixase fose calquera tipo de consideración acerca dos efectos intertemporales do investimento e o gasto público.

É obvio que o gasto público (como lle ocorre ao investimento privado) xeralmente mostra os seus resultados e ata xera ingresos en períodos superiores ao ano. Neses casos, se o gasto público se computase a máis longo prazo, presentarían un saldo neto loxicamente diferente e menos deficitario.

O problema é que esta dimensión intertemporal do gasto público afecta fundamentalmente ao investimento social que non adoita xerar retornos inmediatos senón ao longo do tempo e, moitas veces, a moi longo prazo.

O que se dificulta entón coa estabilidade orzamentaria é que os gobernos leven a cabo este tipo de investimentos, o que obviamente debilita as estruturas do benestar dun xeito especial e non só o alcance potencial do crecemento.

Freo para reformas estruturais

Un terceiro efecto negativo dos pactos de estabilidade europeos é paradoxal: son tan inadecuados que ata poden impedir que leven a cabo as políticas que propugnan quen os defenden. Refírome a que a estabilidade orzamentaria pode implicar serias restricións á posibilidade de que os gobernos afronten reformas estruturais profundas (ata como as que propón os enfoques máis ortodoxos) pois estas adoitan requirir normalmente investimentos extraordinarios ou iniciais importantes, como ocorre, por exemplo, no caso das reformas liberais dos sistemas de pensións.

Doutra banda, o principio de estabilidade tan rígidamente aplicado impide considerar algo igualmente elemental: o gasto público compútase como a partida negativa do saldo orzamentario pero á hora de contabilizar este último deberíase ter en conta que unha gran parte dos ingresos correlativos que xera non van parar ao estado senón ás empresas ou familias.

Dubidoso efecto sobre o crecemento

Un efecto máis controvertido é se a estabilidade orzamentaria contribúe positivamente ao crecemento da actividade ou se, pola contra, limítaa e frea a creación de emprego.

O escaso tempo transcorrido fai que as evidencias empíricas sexan aínda discutibles e que non poidan considerarse definitivas.

A tese máis conservadoras fundaméntanse no modelo de Barro que establecía que entre o crecemento e o gasto hai unha relación en forma de "O" investida, de maneira que, a partir dun determinado momento, máis gasto público non estimula senón que diminúe o crecemento.

A razón que tradicionalmente se deu para xustificar esta idea é que o gasto público termina financiándose por impostos e que se estes aumentan considerablemente fréase a actividade económica ademais de provocar máis ineficiencias e malgasto.

Naturalmente, o problema ao que se enfrontan estas teses é determinar en que punto prodúcese a inflexión da "O" de Barro en cada país, o que non se puido descubrir, nin seguramente sexa posible facelo.

Algúns autores trataron de sinalar indicios de que a estabilidade non sexa retardataria do crecemento, pero se trata de análise que non poden considerarse definitivos nin completamente aceptados, ben porque se pode mostrar que outros criterios son máis positivos desde este punto de vista ben porque a súa avaliación global como "norma social" é francamente negativa como sinalaron Jean Paul Fitoussi e Franceso Saraceno.

En calquera caso, nin sequera se se puidese establecer que a estabilidade incentiva e favorece o crecemento económico medido a través do PIB non estariamos nin moito menos ante unha proba definitiva da bondade da estabilidade orzamentaria porque é evidente que o crecemento en por si nin garante a creación de emprego, e moito menos o de calidade, nin iso equivale a que haxa máis ingresos para todos os suxeitos económicos nin, por suposto, máis benestar.

Pola contra, máis ben cabería considerar que un tipo de crecemento impulsado sen suficientes investimentos sociais (ou cun nivel destas por baixo do potencial ou necesario nun momento dado) sería un modelo de acumulación bastante insatisfactorio desde o punto de vista das necesidades colectivas e do benestar. Como di acertadamente Fitoussi (1996) o crecemento económico é unha cuestión filosófica antes que económica.

Fomento dos comportamentos procíclicos que provocan crises

Outra característica relevante do principio de estabilidade é que implica comportamentos procíclicos das finanzas públicas, é dicir, que en lugar de corrixir os seus malos momentos agrávaos. Ata aínda que o pacto puidésese interpretar con algo máis de flexibilidade, implicaría sempre unha constricción constante da capacidade de manobra dos gobernos.

Este é un efecto buscado, que se asume como desexado polos neoliberais porque, como sinalei, parten do prexuízo ideolóxico de que calquera intervención pública é indeseada.

Con todo, a historia económica demostrou e está demostrando nestes tres últimos anos, que o mantemento dos criterios de estabilidade supón un corpiño moi negativo en momentos en que as economías sofren etapas de recesión. E que nas etapas de bonanza este comportamento procíclico tamén fai que os gobernos non actúen adecuadamente aumentando o seu propio rendemento fiscal nas etapas de bonanza económica.

Nin en fase de recesión nin de expansión é boa por principio a estabilidade orzamentaria.

Dificultade para a converxencia social

Doutra banda, a aplicación do principio de estabilidade nun marco como o da Unión Europea dá lugar a que os países que parten dunha situación máis atrasada ou débil no proceso de converxencia, como España, teñan dificultades adicionais para alcanzala nos aspectos máis relevantes do benestar social: emprego, protección social ou infraestruturas e bens públicos en xeral. É unha evidencia, por exemplo, que o gasto social en España foi diminuíndo en relación co PIB de forma paralela á procura da estabilidade orzamentaria, orixinando así perdas netas de benestar claramente perceptibles como demostrou entre outros Vicenç Navarro.

A natureza procíclica dos pactos de estabilidade debilita ás economías e exponas máis crudamente aos efectos negativos dos ciclo sobre o emprego e o benestar, fai que estes sexan máis recorrentes e, en xeral, convértese nun dos factores decisivos que diminúen a capacidade de manobra dos gobernos cuxos efectos tamén son, como imos ver enseguida, moi negativos non só desde o punto de vista económico.

Errónea concepción da natureza do sector público e da súa función económica

O pacto de estabilidade orzamentaria baséase tamén nunha translación mecánica e equivocada das bondades da competencia empresarial ao ámbito do Estado.

Considérase que, así como as empresas privadas deben descargarse na maior medida do posible de custos para poder ser máis competitivas, os estados deben de actuar de igual xeito, de modo que é desexable que eliminen o máximo de cargas para ser eficaz e tamén competitivo.

Trátase dunha idea que se aplica cada vez en maior medida aos servizos públicos de todo tipo e que está provocando o seu debilitamiento, a súa deterioración e unha progresiva perda de cobertura, ademais de constantes problemas de financiamento que padecen, principalmente, os sectores e clases sociais de menor renda.

Trátase dunha idea equivocada na medida en que o papel do estado non é equivalente ao das empresas e que ao cabo xerará efectos moi lesivos sobre o benestar e sobre o rendemento das empresas (sobre todo das pequenas e medianas que ten máis dificultades para proverse polos seus propios medios do capital social e formar o capital humano que necesitan) posto que diminúe a capitalización das economías e as fontes do crecemento máis estable e duradeiro -o capital social en todas as súas manifestacións- e que, ao aumentar a poboación que vai carecer de bens esenciais, incrementa a desigualdade e as bolsas de pobreza.

A defensa da estabilidade orzamentaria baséase igualmente en considerar que a protección social ou as normas custosas de regulación laboral son a causa das ineficiencias e, en particular, do desemprego. Trátase doutra idea errada posto que, en realidade, son a súa consecuencia e poderían efectivamente eliminarse ou diminuírse pero xusto na medida en que non se estivesen aplicando políticas que implican un freo efectivo ao emprego e á creación de riqueza.

Abrir a porta ao sector privado

A contención do gasto público en aras da estabilidade orzamentaria cando ao mesmo tempo, como fan os neoliberais, renégase dos impostos, simplemente leva a unha consecuencia inevitable, que os estados poidan proporcionar menor cantidade de bens e servizos públicos, de modo que así se abren de pao a pao as portas ao negocio que supón a súa provisión privada. E o efecto disto último é ben sabido: menor cantidade ofrecida, prezos máis elevados e menos persoas con posibilidade de satisfacer as súas necesidades accedendo a eles.

Practicamente a totalidade dos traballos científicos que avaliaron o efecto das privatizacións españolas mostraron que practicamente en ningún caso mellorouse o rendemento económico e financeiro das antigas empresas públicas.

E tendo en conta que a estabilidade orzamentaria levará consigo esta substitución da provisión pública pola privada (que tamén necesitará financiamento) e que rebaixa o nivel de vida das persoas de ingresos máis baixos pero que as obrigará a ter que realizar máis gasto de mercado, resulta que en realidade non reduce a débeda total da economía senón, en todo caso, a pública. A privada seguirá aumentando e desa forma o negocio da banca privada que, en definitiva, é o que se trata de favorecer.

Unha preferencia ideolóxica revestida de falsos argumentos científicos

En definitiva, é bastante claro que a aplicación de políticas de estabilidade orzamentaria teñen consecuencias moi negativas sobre a marcha da economía e sobre o benestar mentres que está por demostrar que os pretendidos efectos positivos sobre o crecemento e o emprego que postulan os seus defensores sexan unha realidade. Algo que será moi difícil que poida conseguirse se se ten en conta que para chegar a esa conclusión pártese de hipótese completamente irrealistas e sen máis base que a ideoloxía: a existencia de mercados de competencia perfecta, a disposición información perfecta e gratuíta por todos os suxeitos económicos ou que os mercados son estables por si mesmos, sen necesidade de ningún tipo de intervención pública -unha hipótese esta última que debería dar vergoña soster cando pasou o que acaba de pasar nos mercados financeiros de todo o mundo.

Se estes postulados rexéitanse, porque non poden darse na realidade salvo en circunstancias verdadeiramente excepcionais, é imposible chegar ás conclusións liberais sobre as bondades do equilibrio orzamentario.

Pactos de estabilidade, pactos contra a democracia e o benestar social

Ademais das consecuencias puramente económicas que acabo de sinalar, o principio de estabilidade orzamentaria (e máis concretamente a súa imposición a través de mandatos constitucionais) significa na práctica impedir que a cidadanía poida elixir libremente á hora de enfrontarse aos problemas económicos da nosa época.

Ao impolo en calquera momento e condición, como agora acordaron en España o PSOE e o PP, impídese que os gobernos poidan subscribir pactos cos seus electores se non é nos termos prescritos pola ortodoxia económica dominante. Obrígase desta forma a que as únicas políticas posibles sexan as neoliberais.

É dicir, a imposición do principio de estabilidade implica que non poidan darse solucións negociadas e, polo tanto democráticas, ao conflito social inevitable que é consustancial coa xeración e distribución da renda e a riqueza.

A estabilidade orzamentaria concibiuse e estase aplicando como un dogma que fai desaparecer a capacidade de manobra mínima sobre a que se basea o goberno democrático da economía e impón unha única opción coma se fose a única solución óptima.

Detrás de todo iso subxace unha idea fundamental cuxa asunción perfilou a política económica dos nosos días e que, entre outros, foi criticada recentemente por Stglitz.

Establécese que hai só unha resposta ao problema social e que non existen xa alternativas políticas senón solucións técnicas que non requiren negociación nin pacto, senón unha adecuada implementación por parte de autoridades, como por antonomasia os bancos centrais, independentes, cribles e que se reputan neutrais; ou pola Unión Europea como unha institución superior a calquera tipo de preferencia social.

A democracia e as políticas de benestar baséanse na posibilidade de negociación fronte ao conflito social e nunha idea claramente exposta por Stiglitz (2002) "non existe unha única política Pareto-dominante (óptima) na que poidan estar de acordo todas as persoas ´razoables´".

Levar á constitución o principio de estabilidade orzamentaria é impor de facto unha ditadura económica porque para evitar o déficit público imponse un xigantesco déficit democrático que impide que todos as persoas se atopen en igualdade de condicións á hora de decidir sobre os problemas económicos. Por iso podemos dicir que a imposición dun principio de estabilidade orzamentaria nas condicións en que se impón é algo radicalmente contrario ao sentido máis elemental da democracia.

Pódese actuar doutra forma?

A historia económica demostra que cando os gobernos actuaron pondo en marcha políticas fiscais e monetarias discrecionales e combinadas lograron mellores resultados que nos últimos anos de rexeitamento neoliberal á fiscalidade discrecional e progresiva.

E o sentido común indica que afirmar que a estabilidade orzamentaria é boa por principio, en calquera caso, é unha soberana parbada. Como o sería afirmar que unha economía pode endebedarse ilimitadamente sen problema ningún.

Que adiantaría un país con ter estabilidade orzamentaria se ao mesmo tempo carece do capital social e das estruturas -físicas, educativas, sanitarias, sociais, culturais, relacionais ou empresariais- que son imprescindibles para que os seus empresarios poidan crear riqueza e os seus cidadáns adquirir o imprescindible capital humano e o benestar adecuado?

O importante non é garantir en todo caso que non haxa déficit.

O razoable e o que proporciona progreso a unha nación é dispor da dotación de capital social necesario para satisfacer as necesidades sociais. Esta debe ser a variable de partida e non o saldo cero do orzamento público.

E o que sabemos, porque a historia é indiscutible neste aspecto, é que iso non se pode conseguir sen unha suficiente dotación de gasto público. Xa que logo, o primeiro é asegurar este e logo atopar as vías adecuadas de financiamento.

O problema que teñen as políticas neoliberais e quen as defenden é que son incapaces de xerar ese financiamento por tres razóns. Primeiro, porque queren evitar que as clases de maior renda paguen impostos. Segundo, porque provocan unha gran desigualdade e iso deprime ás economías e fai que poidan xerar moitos menos ingresos para as arcas do estado. E terceiro porque incentivan que o aforro vaia aos mercados financeiros en lugar da financiar a actividade produtiva. E como son incapaces de xerar ingresos non teñen máis alternativa que impor a redución do gasto coas consecuencias que sinalei.

De feito, o problema que está padecendo unha economía como a española en relación coa débeda (deixando á marxe o inadecuado modelo de crecemento dos últimos anos) non é a súa contía senón que o seu financiamento está a expensas dos especuladores.

A alternativa, como argumentamos Vicenç Navarro, Alberto Garzón e eu no libro HAI ALTERNATIVAS que sairá publicado por Aguilar proximamente, é pór en marcha outro tipo de políticas que freen a desigualdade, que promocionen un novo tipo de actividade económica e baséense nunha maior xustiza fiscal e social e que así procuren novos e maiores ingresos para non ter que reducir a dotación dos bens e servizos de benestar que necesita a inmensa maioría da poboación. É moi posible que iso requira certo nivel de endebedamento, que nin sequera ten por que ser moi elevado, aínda que desde logo maior ao déficit cero que se impón. Pero se se aplican políticas xeradoras de ingresos produtivos, se se fomenta o uso razoable do aforro e se se acaba coa especulación financeira non ten por que ser un escollo para alcanzar os maiores niveis de rendemento empresarial, de benestar social e de progreso que España necesita.

Este escrito resume ideas do meu artigo "Pactos de estabilidade e Estado de Benestar: Unha nota sobre a súa dubidosa compatibilidade". Quaderns de Política Económica. Revista electrónica - 2ª época. Nº 9, Xaneiro- Abril 2005. Para comodidade dos lectores deste texto, non incorporei nel as referencias bibliográficas, que poden atoparse na versión de Quaderns, pero si a bibliografía.

Bibliografía

Barro, R. (1990). "Gouvernment spending in a simple model of endogenous growth". Journal of Political Economy, 98.

Bean, C. (1998), "The Stability Pact: More Than a Minor Nuisance? Discussion", Economic Policy: A European Forum, 0(26).

Beetsma, R.(2001), “Does EMU Need a Stability Pact?”, in BRUNILA (2001).

Blanchard, O. J. y F. Giavazzi (2004), "Improving the SGP through a Proper Accounting of Public Investment", C.E.P.R. Discussion Papers 4220, February.

Brunila, A., M. Buti y D. Franco, (Eds.)(2001) "The Stability and Growth Pact: The Architecture of Fiscal Policy in EMU". Houndmills, U.K. and New York, Palgrave.

Buiter, W. H. y C. Grafe (2004), "Patching up the Pact: Suggestions for Enhancing Fiscal Sustainability and Macroeconomic Stability in an Enlarged European Union", Economics of Transition, 12(1), pp. 67-102.

Buti, M., Eijffinger, S. y Franco, D. (2003), "Revisiting the Stability and Growth Pact: Grand Design or Internal Adjustment?" C.E.P.R. Discussion Papers 3692, January.

Buti, M. y G. Giudice (2002), "Maastricht's Fiscal Rules at Ten: An Assessment", Journal of Common Market Studies, 40(5), pp. 823-48.

Buti y A. Sapir, (Eds.) (2002). "EMU and Economic Policy in Europe: The Challenge of the Early Years". Elgar, Cheltenham, U.K.

Calmfors, L. y Corsetti, G. (2003) “How to Reform Europe’s Fiscal Policy Framework“, World Economics Journal No 1.

Creel, J. (2003), "Ranking Fiscal Policy Rules: The Golden Rule of Public Finance Vs. The Stability and Growth Pact", Observatoire Français des Conjonctures Économiques. Document de Travail, 2003-04.

Desquilbet, J.B. y Villienb, P. (1998). "La theorie du policy mix: un bilan critique". Revue d’Economie Financière, 45.

Eichengreen, B. y Wyplosz, C.(1998), "The Stability Pact: More Than a Minor Nuisance?" Economic Policy: A European Forum, 0(26).

Fitoussi, J.P. (1996). "Anatomie de la croissance molle". Revue de l'OFCE nº59/Octobre.

Fitoussi, J.P. (2002), "La Règle et Le Choix". Paris, La république des idées, Seuil.

Fitoussi, J.P. y Saraceno, F. (2002). "A Theory of Social Custom of Which Soft Growth May Be One Consequence. Tales of the European Stability Pact". Observatoire Français des Conjonctures Économiques. Document de Travail, 2002-07

Fitoussi y Francesco Saraceno (2004). "The Brussels-Frankfurt-Washington Consensus - Old and New Tradeoffs in Economics". Observatoire Français des Conjonctures Économiques. Document de Travail, 2004-02.

Kopits G. (2001), “Fiscal Rules: Useful Policy Framework or Unnecessary Ornament?”,IMF Working Paper, no.145, September.

Lehment, H. (2002). "European Fiscal Policies under the Stability Pact -Some first insights".Kiel Working Paper 1098: http://www.uni-kiel.de/ifw/pub/kap/2002/kap1098.pdf.

Mathieu, C y Sterdyniak, H. (2005). "Pacte de stabilité: la réforme impossible". Lettre de l´OFCE, nº 258.

Mau, S. (2003). "The Moral Economy of the Welfare State Britain and Germany Compared". Routledge, London.

Mingorance, A.C. (2004). "Una postura crítica ante las propuestas de reforma del pacto de estabilidad y crecimiento". Quaderns de politica economica, nº 8.

Muñoz de Bustillo, R. [et al.] (1995). "Crisis y futuro del estado del bienestar". Alianza Editorial, Madrid.

Muñoz de Bustillo, R. (2000).: "El estado del bienestar en el cambio de siglo". Alianza Editorial, Madrid.

Navarro, V., coord. (2004). "El Estado de Bienestar en España". Tecnos, Madrid.

Patnaik, P. "On Some Common Macroeconomic Fallacies". http://www.networkideas.org, marzo 2002.

Saraceno, F. y Monperrus-Veroni, P. (2004), "A Simple Proposal for a Debt-Sensitive Stability Pact", Vierteljahrshefte zur Wirtschaftsforschung - Quarterly Journal of Economic Research, 73(3), pp. 471-80.

Stglitz, J.E. “Empleo, justicia social y bienestar de la sociedad”. Revista Internacional del Trabajo, vol. 121 (2002) num. 1 y 2.

Timmins, N. (2001). "Los cinco gigantes. Una biografía del Estado de Bienestar". Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, Madrid.

Torres, J. (2000). "Desigualdad y crisis económica". Editorial Sistema, Madrid.

Torres, J. (2004). "Regulación macroeconómica y democracia ¿Justifica la economía que los gobiernos renuncien a gobernar?". En Alfonso Guerra, José Félix Tezanos (eds.), Políticas económicas para el siglo XXI. Editorial Sistema, Madrid.

Walsh, C.E (1998). "Monetary Theory and Policy". MIT Press. Cambridge

[*]  Juan Torres López, Granada -1954-, Doutor en CC. Económicas e Empresariais, exerce na Universidade de Sevilla como catedrático de Economía Aplicada do Departamento de Teoría Económica e Economía Política. Escritor, investigador, analista de política económica e activista social. Manten unha páxina web "Ganas de Escribir" -www.juantorreslopez.com- e coordena a páxina web dedicada a información económica -www.altereconomia.org-

Enviado por:
juantorres@us.es
-juantorres@us.es-
30 de agosto de 2011 14:11
______________________

martes, agosto 30, 2011

Acusan a Zara Brasil de empregar a traballadores en condicións de escravitude - A Asemblea Lexislativa do estado de Sao Paulo citou hoxe á empresa téxtil Zara para que explique as denuncias que pesan sobre unha provedora da multinacional española que emprega a traballadores en "condicións de escravitude"

Os representantes da empresa española foron invitados a declarar ante a Comisión de Defensa dos Dereitos das Persoas despois que o Ministerio de Traballo de Brasil emitise 52 actas de infracción das normas laborais.

SAO PAULO-29.08.2011.- A Asemblea Lexislativa do estado de Sao Paulo citou hoxe á empresa téxtil Zara para que explique as denuncias que pesan sobre unha provedora da multinacional española que emprega a traballadores en "condicións de escravitude".

O representante de Zara Brasil, Enrique Huerta González, foi invitado a declarar o vindeiro mércores ante a Comisión de Defensa dos Dereitos das Persoas despois que o Ministerio de Traballo de Brasil emitise 52 actas de infracción das normas laborais contra unha provedora da compañía española.

Ademais de Huerta González, tamén foron chamados os socios e administradores da empresa AHA, provedora de Zara, Seong Hee Le e Cyro Leal Mendes, sinalou a Asemblea Lexislativa de Sao Paulo nun comunicado.

Unha inspección laboral detectou o pasado mes de xullo que dous talleres de Sao Paulo que fabricaban roupa para AHA, que fornece o 90 por cento da súa produción a Zara, empregaban man de obra sometida a vixilancia intensiva e con xornadas laborais de máis de doce horas.

A Superintendencia Rexional de Traballo informou entón de que neses dous centros atopábanse 13 homes bolivianos, unha muller peruana e un adolescente de 14 anos, o que podía constituír un delito de traballo infantil.

Os talleres, que se empregaban igualmente como residencia dos traballadores, presentaban condicións de precariedade sen respectar as normas de saúde e seguridade laboral.

A citación aos representantes de Zara e da empresa provedora de roupas da multinacional española foi pedida hoxe polo deputado Carlos Bezerra, do Partido da Social Democracia Brasileira (PSDB) e foi aprobado pola Comisión de Defensa dos Dereitos das Persoas.

Bezerra tamén solicitou a apertura dunha investigación parlamentaria que indague posibles delitos de man de obra escrava no estado de Sao Paulo.

Ao día seguinte de transcender as presuntas irregularidades cometidas polo provedor de Zara, as autoridades brasileiras dixeron que investigan a polo menos seis grupos téxtiles por comprar supostamente pezas de firmas que empregan man de obra en réxime de escravitude en Sao Paulo.

Ao coñecer as denuncias contra AHA, o grupo Inditex, propietario de Zara, sinalou que reforzará en colaboración co Ministerio de Traballo de Brasil a revisión do sistema de produción dos seus provedores para garantir que os seus empregados non son explotados.

Fonte: emol.Economía
______________________

Indicios de nova recesión mundial - Xa logrou o euro un bote salvavidas? - Por Immanuel Wallerstein

Por Immanuel Wallerstein [*]
30.08.2011

A liña oficial en case todas partes é que a economía-mundo pronto se porá ben se tan só facemos isto ou aquilo. O feito é que ninguén -nin os gobernos nin os megabancos, nin sequera os economistas obtusos- realmente creo.

O mundo atópase nunha depresión, cambaleándose ao bordo dun colapso realmente importante. Ninguén en ningún lado estará exento dos efectos negativos deste colapso, aínda se algúns cantos afortunados arránxanllas para facer diñeiro con este. A primeira preocupación de todo goberno non é como desempeñarse ben, senón como podemos desempeñarnos menos mal que outros estados.

A atención da prensa mundial enfocouse nos meros debates públicos en Estados Unidos, na zona do euro, e si, en China. Pero isto non significa que outros estados -grandes ou pequenos, que parezan crecer ou sexa obvio que están estancados- non estean igualmente preocupados, aínda que con frecuencia sexan menos capaces de manobrar que os xogadores máis grandes.

En xullo, no medio de grandes dramas, a zona do euro pareceu promulgar un compromiso político das clases. Permitirá isto que a Unión Europea (UE) desempéñese "menos mal" que os seus moitos competidores? Penso que podería ser. Pero para ver o que realmente ocorreu debemos remontar as complicadas decisións económicas. Ninguén parece concordar no que realmente se acordou, e menos en se isto fará algún ben, tomando en conta os dilemas económicos que enfrontan os países da zona do euro.

O arranxo foi político, non económico, e as consecuencias importantes serán políticas. O que os países de devandita rexión conseguiron facer foi salvar o euro como divisa única. Algúns pensan que isto é marabilloso; outros que é un desastre. Pero o punto é que o salvaron. E en termos das loitas geopolíticas que están en curso no mundo, isto permitirá que Europa siga sendo un xogador importante.

Carsten Volkery, escribindo en Der Spiegel, resumiu as decisións deste xeito: "(O 21 de xullo) os líderes europeos impulsaron un segundo paquete de rescate para Grecia, golpeada pola débeda, un que inclúe un nivel sorprendentemente alto de participación privada. Ademais outorgar novos poderes ao grupo de urxencia para a zona do euro, o que o fai ver, sospeitosamente, como un fondo monetario internacional europeo".

O debate económico previo ao redor da débeda grega (e aquela de outros países da zona do euro) tiña todos os ingredientes convencionais. Nun extremo estaban quen predicaban fe plena no "mercado", sen importar as consecuencias. O máis radical destes quería sacar a Grecia da zona do euro (aínda que legalmente isto parece case imposible). No outro polo estaban quen predican unha solidariedade económica baseada na énfase neo-keynesiano de (re)crear unha demanda efectiva -un "mini Plan Marshall".

O problema político subxacente foi a política interna dos diferentes países. Unha solución keynesiana foi profundamente impopular en Alemaña, e a señora Merkel temeu, con razón, un desastre electoral se seguía adiante con iso. Unha solución neoliberal presentaba o risco de disturbios severos en Grecia, España e, eventualmente, en moitas outras nacións. O gran promotor dun arranxo resultou ser nin máis nin menos que Nicolas Sarkozy, de Francia, quen loitou por que se outorgasen novos poderes ao Fondo Europeo de Estabilidade Financeira (FEEF) e celebrou publicamente o que el chamou os inicios dun fondo monetario europeo. Aínda a señora Merkel estivo de acordo en que a comparación era plausible.

A señora Merkel gañou a concesión que buscaba o involucramiento dos inversionistas privados. E o Banco Central Europeo (BCE) finalmente accedeu tamén a dar a súa bendición. O FEEF emitirá os seus propios bonos e quen teñan bonos gregos poderán cambialos por estes novos, cuxas taxas de interese supostamente serán menores. O FMI, por medio da súa nova directora, Christine Lagarde, estivo de acordo en que o efecto de todo isto sería positivo para todo mundo. Por suposto, este novo arranxo permítelle ao FMI estar menos involucrado, nun momento en que ten que estirar os seus propios recursos. Aínda Gran Bretaña, non sendo membro da zona do euro, aplaudiu o mencionado compromiso.

É isto algún tipo de maxia que "salvará" Europa? Para nada. Primeiro, hai aínda xogadores que intentan desfacer o arranxo. Falta por ver que consecuencias electorais traerá.

Por que Sarkozy, o herdeiro pos-gaulista de De Gaulle, volveuse o arquitecto dun compromiso que achegou a Europa a unha estrutura de gobernanza común? Hai dúas razóns, en realidade. Por unha banda, logo dunha serie de reveses políticos, parece ben, en termos das próximas eleccións francesas, que Sarkozy logre algo en política exterior. As enquisas en Francia indican que a súa popularidade, de feito, creceu.

Con todo, a segunda razón é bastante gaulista. De Gaulle opúñase a máis federalismo en Europa debido a que servía aos intereses estadunidenses a expensas dos de Francia. Pero hoxe, maior "federalismo" en Europa serve aos intereses de Europa (e de Francia) a expensas dos estadunidenses. Un colapso da zona do euro eliminaría a Europa occidental como xogador importante no sistema inter-estados -e fortalecería ao dólar nun momento en que necesita toda a axuda que poida conseguir.

As voces desde a esquerda da esquerda constantemente quéixanse de que a zona do euro é basicamente unha institución neoliberal, que protexe aos bancos e magoa aos máis pequenos. Isto é certo en gran medida. O que nunca entendín é por que alguén pensa que a esquerda estaría mellor cunha serie de estados totalmente separados. Paréceme que as forzas neoliberais serían moito máis poderosas se a Unión Europea desaparecese.

A final de contas, a Unión Europea e a súa zona do euro desempeñaranse "menos mal" no colapso importante que se aveciña. Iso non é moito logro, pero na carreira polos botes salvavidas, Europa pode polo menos garantir o lanzamento dun destes.

Tradución ao español: Ramón Beira Herrera.

Texto traducido, ao Galego, por Ártabra 21, apoiando-se nos recursos públicos de tecnoloxía lingüística desenvolvidos polo o Seminario de Lingüística Informática (SLI) da Universidade de Vigo.  

[*] Immanuel Wallerstein -Nova Iorque, 28 de Setembro de 1930, é escritor, activista e sociólogo estadunidense, mais conhecido pola súa contribución fundadora para a teoria do sistema-mundo. Seus comentarios bimensais sobre asuntos globais son distribuídos pola Agence Global para publicacións como Le Monde diplomatique e The Nation. [+ info na Wikipedia].

Fonte: O médio mexicano "La Jornada", publicado o 4 de Agosto de 2011. Istos días de moita actualidade.
_______________________

Novo programa d'O Recuncho en Rádio Filispim, no 93.9 da FM, este Martes 30 de Agosto


Este Martes 30 de Agosto de 2011, ás 18:30 horas, no 93.9 da FM: "O Recuncho" nº 61, o programa semanal da A. C. Fuco Buxán en Rádio Filispim.

Cos seguintes contidos:
  • De Ferrol a Mauthausen” coa presenza de Enrique Barrera, que falará do libro que sobre este tema está próximo a editarse.
  • A precipitada reforma Constitucional.
  • As últimas medidas económicas e sociais.
  • O espazo poético de Lorena Calaza: “Blas de Otero”.
Todos os programas en : http://recunchofuco.blogspot.com

Teléfono para participar en directo: 981371040

E-mail: opafuco@gmail.com
--
"O recuncho", o programa da asociación cultural Fuco Buxán
en Radio FilispiM, 93.9 FM

http://www.recunchofuco.blogspot.com

http://fucobuxan.net/


Enviado por:
Miguel Castro Serantes
-opafuco@gmail.com-
29 de agosto de 2011 23:16
__________________

domingo, agosto 28, 2011

Unha moi interesante "Carta às esquerdas", ... Por Boaventura de Sousa Santos

Boaventura de Sousa Santos [*]
28.08.2011

Livre das esquerdas, o capitalismo voltou a mostrar a sua vocação anti-social. Voltou a ser urgente reconstruir as esquerdas para evitar a barbárie. Como recomeçar? Pela aceitação de algumas ideias. A defesa da democracia de alta intensidade é a grande bandeira das esquerdas.

Não ponho em causa que haja um futuro para as esquerdas mas o seu futuro não vai ser uma continuação linear do seu passado. Definir o que têm em comum equivale a responder à pergunta: o que é a esquerda? A esquerda é um conjunto de posições políticas que partilham o ideal de que os humanos têm todos o mesmo valor, e são o valor mais alto. Esse ideal é posto em causa sempre que há relações sociais de poder desigual, isto é, de dominação. Neste caso, alguns indivíduos ou grupos satisfazem algumas das suas necessidades, transformando outros indivíduos ou grupos em meios para os seus fins. O capitalismo não é a única fonte de dominação mas é uma fonte importante.

Os diferentes entendimentos deste ideal levaram a diferentes clivagens. As principais resultaram de respostas opostas às seguintes perguntas. Poderá o capitalismo ser reformado de modo a melhorar a sorte dos dominados, ou tal só é possível para além do capitalismo? A luta social deve ser conduzida por uma classe (a classe operária) ou por diferentes classes ou grupos sociais? Deve ser conduzida dentro das instituições democráticas ou fora delas? O Estado é, ele próprio, uma relação de dominação, ou pode ser mobilizado para combater as relações de dominação?

As respostas opostas as estas perguntas estiveram na origem de violentas clivagens. Em nome da esquerda cometeram-se atrocidades contra a esquerda; mas, no seu conjunto, as esquerdas dominaram o século XX (apesar do nazismo, do fascismo e do colonialismo) e o mundo tornou-se mais livre e mais igual graças a elas. Este curto século de todas as esquerdas terminou com a queda do Muro de Berlim. Os últimos trinta anos foram, por um lado, uma gestão de ruínas e de inércias e, por outro, a emergência de novas lutas contra a dominação, com outros atores e linguagens que as esquerdas não puderam entender.

Entretanto, livre das esquerdas, o capitalismo voltou a mostrar a sua vocação anti-social. Voltou a ser urgente reconstruir as esquerdas para evitar a barbárie. Como recomeçar? Pela aceitação das seguintes ideias.

Primeiro, o mundo diversificou-se e a diversidade instalou-se no interior de cada país. A compreensão do mundo é muito mais ampla que a compreensão ocidental do mundo; não há internacionalismo sem interculturalismo.

Segundo, o capitalismo concebe a democracia como um instrumento de acumulação; se for preciso, ele a reduz à irrelevância e, se encontrar outro instrumento mais eficiente, dispensa-a (o caso da China). A defesa da democracia de alta intensidade é a grande bandeira das esquerdas.

Terceiro, o capitalismo é amoral e não entende o conceito de dignidade humana; a defesa desta é uma luta contra o capitalismo e nunca com o capitalismo (no capitalismo, mesmo as esmolas só existem como relações públicas).

Quarto, a experiência do mundo mostra que há imensas realidades não capitalistas, guiadas pela reciprocidade e pelo cooperativismo, à espera de serem valorizadas como o futuro dentro do presente.

Quinto, o século passado revelou que a relação dos humanos com a natureza é uma relação de dominação contra a qual há que lutar; o crescimento económico não é infinito.

Sexto, a propriedade privada só é um bem social se for uma entre várias formas de propriedade e se todas forem protegidas; há bens comuns
da humanidade (como a água e o ar).

Sétimo, o curto século das esquerdas foi suficiente para criar um espírito igualitário entre os humanos que sobressai em todos os inquéritos; este é um patrimônio das esquerdas que estas têm vindo a dilapidar.

Oitavo, o capitalismo precisa de outras formas de dominação para florescer, do racismo ao sexismo e à guerra e todas devem ser combatidas.

Nono, o Estado é um animal estranho, meio anjo meio monstro, mas, sem ele, muitos outros monstros andariam à solta, insaciáveis à cata de anjos indefesos. Melhor Estado, sempre; menos Estado, nunca.

Com estas ideias, vão continuar a ser várias as esquerdas, mas já não é provável que se matem umas às outras e é possível que se unam para travar a barbárie que se aproxima.

DEBATE ABERTO
Carta às esquerdas
Data: 24/08/2011 em Agência Carta Maior

Fonte: http://www.cartamaior.com.br/templates/colunaMostrar.cfm?coluna_id=5169

[*] Boaventura de Sousa Santos -Coimbra, 15 de novembro de 1940, é doutor en Socioloxía do dereito pola Universidade de Yale e profesor catedrático de Socioloxía na Universidade de Coimbra. É director do Centro de Estudos Sociais e do Centro de Documentación 25 de Abril desa mesma universidade; ademais, profesor distinguido do Institute for Legal Studies da Universidade de Wisconsin-Madison. Considérallo un dos principais intelectuais na área de ciencias sociais, con recoñecemento internacional, con especial popularidade en Brasil, principalmente, logo da súa participación en varias edicións do  Foro Social Mundial en Porto Alegre. É un dos académicos e investigadores máis importantes na área da socioloxía xurídica a nivel mundial.

Os seus escritos dedícanse ao desenvolvemento dunha Sociología das Emerxencias, que segundo el pretende valorizar as máis variadas gamas de experiencias humanas, contrapóndose a unha "Socioloxía das Ausencias", responsable do desperdicio da experiencia. Unha herdanza contractualista ben marcada nas súas obras e os seus textos mestúrase cunha organización de contratos sociais que sexan verdadeiramente capaces de representar valores universais.

Tamén é poeta, autor do libro Escrita INKZ: antimanifesto para uma arte incapaz.

Unha das súas preocupacións é achegar a ciencia de "sentido común" con vista a ampliar un acceso ao coñecemento.

Defensor da idea de que uns movementos sociais e cívicos fortes son esenciais para o control democrático da sociedade e o establecemento de formas de democracia participativa, foi inspirador e membro fundador en 1996 da Asociación Cívica Prol Urbe (Coimbra).

A súa traxectoria recente está marcada pola proximidade cos movementos organizadores e participativos do Foro Social Mundial e pola súa participación coordinando a elaboración dunha obra colectiva de investigación denominada "Reinventar a Emancipación Social: Para Novos Manifestos". [+ Info]
__________________

Entrevista ao profesor Navarro sobre o pacto PSOE-PP, para constitucionalizar o límite do gasto público

Por Vicenç Navarro López [*]
28.08.2011


O blogue do profesor Navarro publica unha entrevista realizada pola Asocicación de Estudantes Progresistas de Cataluña sobre a proposta pactada polo goberno Zapatero co PP de limitar o gasto público. 26 de agosto de 2011

Por que considera vostede a medida proposta polo Presidente Zapatero, medida que parece contar co apoio do Partido Popular, como negativa? O argumento que utilizan os proponentes de tal medida é que un estado non debe gastar por encima das súas posibilidades. E de aí deducen a necesidade de impedirllo.

O estado español non gasta por encima das súas posibilidades. Antes ao contrario, os datos mostran que o gasto público por habitante de España está moi por baixo de tales posibilidades. En realidade, é o máis baixo da UE-15. Os datos mostran que non é certo que exista un malgasto de gasto público e que haxa que frealo. A maioría do gasto público é gasto público social, é dicir, gasto en transferencias públicas como pensións e servizos públicos do Estado do Benestar como sanidade, educación, servizos domiciliarios ás persoas con dependencia, escolas de infancia, servizos sociais, axudas ás familias, e outros servizos que teñen unha enorme importancia en determinar o benestar e calidade de vida da cidadanía. O gasto público social, que cobre estas diferentes dimensións do estado do benestar español, é moi baixo, moi por baixo do que lle corresponde polo nivel de riqueza do país.

Pero o Estado está en déficit. Non é iso un indicador de que se gasta demasiado?

Non. O déficit público non é un bo indicador de que o Estado gaste demasiado. No déficit mídense dúas dimensións. Unha é o gasto. Pero a outra dimensión son os ingresos. Canto diñeiro un Estado ingresa nas súas arcas determina tamén o tamaño do déficit público. E aí radica o problema. Non é que en España o gasto sexa demasiado grande. O que ocorre é que os ingresos ao Estado son demasiado baixos. Representa só o 32% do PIB, moito máis baixo que a media dos países da UE-15, que é o 44%. En Suecia, o país que ten o estado desenvolvido máis avanzado da UE-15, a porcentaxe é 54% do PIB.

E porque é tan baixo? Débese iso a que os impostos sexan moi baixos?

A categoría de impostos é moi ampla. Para responder á súa pregunta hai que coñecer e ser conscientes de quen paga impostos e que tipo de impostos. En España, a maioría da cidadanía que traballa e que está en nómina xa paga impostos (sobre a renda), en cantidades que, proporcionalmente, son comparables ás dos seus homólogos na media da UE-15. Fíxese que o traballador de manufactúraa, por exemplo, xa paga en impostos unha porcentaxe que é aproximadamente o 74% dos impostos que pagan nada menos que os seus homólogos en Suecia, o país onde os impostos son máis elevados. Non pode, polo tanto, dicirse que a maioría de españois non pagan suficientes impostos.

A gran diferenza en España coa media da UE-15 é, con todo, nas rendas superiores, nas grandes empresas e na banca. Aí si que a diferenza entre o que pagan estes colectivos en España e o que pagan os seus homólogos na media da UE-15 é moi substancial. O 1% da poboación de renda superior de España paga só o 20% do que pagan os seus homólogos en Suecia.

Pero se nos di polas autoridades fiscais que o nivel de progresividad fiscal nos impostos sobre a renda en España é semellante ao resto da UE.

Non é certo. Pero ata máis importante que as diferenzas nominais son as diferenzas reais, é dicir, o que en realidade tributan. As deducións e a fraude fiscal están moi estendidos nestes sectores. O sindicato dos Inspectores de Facenda do Ministerio publicou recentemente un informe que mostra claramente o grao de regresividad da carga fiscal. As grandes empresas pagan moito menos que as medianas e pequenas empresas, e as rendas superiores pagan unhas porcentaxes menores que a maioría da cidadanía. E as rendas derivadas do capital tributan na práctica só o 10%, moito menos que a media do que pagan as rendas do traballo (entre un 28% e un 32%)

Entón non é certo que non existan recursos. Parece, pois, que si existen. Que pasa?

Que o Estado non os recolle. Non ten a vontade política de enfrontarse con estes grupos de presión e con estes colectivos. O problema da débeda pública non é un problema económico ou fiscal. É un problema político.

Non é certo, pois, que nos esteamos gastando máis do que temos.

Non. Non é certo. E ademais é fácil de demostralo. O PIB per cápita de España xa é o 94% da media da UE-15, pero en cambio o gasto público social por habitante é só o 74% da media. Se fose o 94%, o Estado tería 66.000 millóns de euros máis. Outro dato, se España tivese a mesma política fiscal que Suecia, o Estado ingresaría 200.000 millóns de euros máis dos que ingresa.

Outro argumento que se utiliza é que outros países constitucionalizaron o límite de gasto. Parece que esta proposta estase xeneralizando na maioría de países dos dous lados do Atlántico. En EEUU, os estados, por exemplo, teñen que ter os seus orzamentos en equilibrio. Por que non España?

En primeiro lugar non é certo que todos os países teñan escrito na súa Constitución tal proposta. Ao revés, só Alemaña teno. Está gobernada por unha coalición conservadora-liberal, que aprobou no seu Parlamento tal proposta. Hoxe a Unión Europea está gobernada polas dereitas e quere impor estas medidas a todos os estados membros da UE a fin de reducir a dimensión social da UE. En EEUU tal proposta de constitucionalizar un límite de gasto estaa facendo o Partido Republicano, controlado polo Tea Party, que é unha formación de ultraderecha.

Pero en EEUU, aos Estados non se lles permite ter un déficit.

Aos Estados de EEUU non se lles permite ter déficits en gastos correntes, pero si que se lles permite endebedarse en investimentos. Aquí na UE non se fan estas distincións. Todo o gasto público ponse baixo a mesma categoría.

Pero moito máis importante que isto é que os estados de EEUU son estados dun sistema federal que se que ten déficit público. Hoxe, por exemplo, é o 8,9% do PIB, máis alto que o que ten España. E existe neste estado federal un Banco Central, o Federal Reserve Board, que compra débeda pública dos estados, imprimindo diñeiro que transfire aos estados. Na UE, o Banco Central ten prohibido comprar débeda pública e prover liquidez aos bancos privados, pero non aos Estados. Por iso é polo que os Estados da Eurozona sexan moi vulnerables á especulación dos mercados financeiros, pois non teñen ferramentas para defenderse Iso non ocorre en EEUU. O Estado federal asiches aos estados. California ten unha débeda semellante a Grecia, e con todo, a situación daquel estado non é comparable á de Grecia ou España, debido á existencia do goberno federal que a axuda.

Como é que se fai esta proposta de limitar o gasto agora?

Esta proposta foi unha constante nas propostas da dereita española, que sempre intentou reducir o Estado e a protección social para debilitar ao mundo do traballo. Xorde da percepción equivocada de que o Estado creceu demasiado e é responsable da crise actual. Así o dixo o Sr. Rajoy, presidente do partido Popular, en moitas ocasións. Escríbase como se escriba a proposta final pactada entre Zapatero e Rajoy, o obxectivo central de tales reformas é reducir o rol do Estado. Por iso é polo que sexa hoxe a bandeira das dereitas neoliberais en todas partes.

Pero en España estaa propondo un goberno socialista.

En España, o que fixo primeiro esta proposta foi o Sr. Rajoy, Presidente dunha coalición conservadora-neoliberal, cuxo liderado é moi próximo ao pensamento do Partido Republicano, hoxe controlado polo Tea Party. A dereita en España e na Unión Europea foise radicalizando, invadindo o terreo da ultraderecha. Isto está moi claro nas áreas de política económica. A diferenza entre, por exemplo, o Chanceler Kohl, e Angela Merkel, é enorme.

En canto ao PSOE, este é un partido de centroesquerda, cuxas bases electorais están máis á esquerda que a súa dirección, sobre todo do seu equipo económico, o cal ten claramente unha orientación neoliberal. O gran erro do presidente Zapatero foi a elección dos seus asesores económicos, a maioría moi próximos á banca ou á gran patronal. Moitos deles proceden destes grupos e volven integrarse neles cando deixan o poder, tal como ocorre en EEUU. Hai unha porta giratoria entre os poderes económicos e financeiros e os asesores económicos do goberno. Ocorre tamén nos gobernos conservadores do PP, pero se nota menos porque é o que un xa espera dun goberno de dereitas. É máis rechamante, con todo, nun goberno de centroesquerda, e naturalmente, máis preocupante. Todos os membros do equipo económico, xa sexan no Ministerio de Economía, xa sexan na Moncloa, compartiron unha ideoloxía neoliberal que domina a cultura económica no noso país. Recorde a famosa frase do Ministro Solbes, que indicou "que a medida da cal el estaba máis orgulloso era o de non aumentar o gasto público en España", dito por un Ministro dun goberno socialista, no país que tiña, e continúa tendo, o gasto público, incluíndo o gasto público social, máis baixo da Unión Europea. Por iso é polo que o Sr. Rajoy dixese que era o único Ministro do goberno Zapatero que el aprobaba. E agora, vemos como Rajoy apoia a proposta de limitar o gasto público, acentuando e proclamando que el foi o que a propuxo, e moi orgulloso diso.

E como explica que o goberno Zapatero faga esta proposta?

Dise moito que debido á presión dos mercados financeiros. E é máis que probable que o gobernador do Banco Central Europeo puxéselle ao goberno español esta medida como condición de que o BCE comprase débeda pública. Agora ben, non hai que esquecer ou ignorar que a maior preocupación que estes mercados están expresando hoxe non é o tamaño do déficit, senón o estancamento da economía. A falta de crecemento económico é o maior problema que existe en España e en Europa. Crerse que a redución do déficit e o límite do gasto público estimulará o crecemento económico -que é o que o pensamento neoliberal asume- é permitir que o dogma tome prioridade sobre os datos empíricos e o coñecemento histórico. Nunca antes no mundo remontouse unha Gran Recesión ou Depresión sen un aumento significativo do gasto público. E existe agora unha clara relación entre recortes de gasto público e caída de novo na recesión. O caso de Grecia é o máis claro, pero non o único.

Entón, cre vostede que hai máis no que ocorre que a famosa "presión dos mercados"?

O que están facendo as dereitas é utilizar o argumento de "a presión dos mercados" para conseguir o que sempre desexaron, é dicir, o descenso dos salarios e da protección social e a privatización do Estado do Benestar. Non ignoren que o liderado da avalancha neoliberal ofréceo a banca que sempre desexou a privatización da Seguridade Social e dos servizos públicos do Estado do Benestar, desde a sanidade á educación. Por iso é polo que sexa incoherente que un goberno socialista acepte como súa tal proposta.

Vostede xa predixera que iso ocorrería

Así é. Non hai plena conciencia en grandes sectores da intelectualidade española do sesgado cara á dereita que está o Estado español, resultado do dominio que as forzas conservadoras, herdeiras do franquismo, tiveron no proceso da transición. Fíxese o que estivo ocorrendo estes días. O goberno español foi o primeiro en seguir as instrucións de Merkel e Sarkozy e pedir a inclusión da limitación do gasto público na súa Constitución. Non hai ningún outro país que o fixo. Como noutras ocasións, o Estado español é o discípulo máis avantaxado da ortodoxia neoliberal. E, por outra banda, é o último país en considerar o aumento dos impostos dos ricos e súper ricos como xeito de reducir o déficit. Por fin estano considerando cando todos os demais xa o fixeron. Ata David Cameron e Silvio Berlusconi fixérono. E aquí, Elena Salgado dixo fai só unhas semanas que consideraba tal medida innecesaria. Hoxe propona porque outros o fan.

Mentres, promóvese a mensaxe de que o sector público está hipertrofiado

Como xa lle dixen anteriormente, os datos mostran que, ao revés, está moi pouco desenvolvido. Insisto en que o gasto público social por habitante é o máis baixo da UE-15. España está á cola da Europa Social. Os datos están aí para todo o que queira velos (vnavarro.org).

En realidade, o feito de que o debate se centre na redución o déficit en lugar dunha reforma fiscal progresiva que aumente os ingresos ao estado é, en si, o mellor indicador do poder dos grupos e clases dominantes en España e en Europa.

Para rematar, que lle parece a proposta que acaba de saír na prensa de que se aprobará por Lei que o máximo déficit tolerable sexa o 0.4% do PIB?

Como ben documenta David Lizoain na súa web (lizoain.tumblr.com), e que eu puxen no meu blogue (vnavarro.org), ningún dos maiores países da Unión Europea tivo ese déficit nos últimos vinte anos. Paréceme dun dogmatismo que raia no irreal, que se esixa este déficit que imposibilita calquera política fiscal. É o triunfo do dogma neoliberal que alcanza dimensións totalmente irreais.

Fonte: http://www.vnavarro.org/?p=6101

[*] Vicenç Navarro, naceu en Barcelona o 1937 e licenciouse en Medicina e Cirurxía pola Universidade de Barcelona en 1962. Exiliouse de España no mesmo ano pola súa loita anti-franquista, pasando por universidades de Suecia (Uppsala e Estocolmo), onde estudou Economía Política; Gran Bretaña (London School of Economics, Oxford e Edimburgo), onde estudou Políticas Públicas e Sociais; e EEUU (Johns Hopkins University), onde se doctoró en Políticas Públicas e Sociais o 1967. Alí tamén foi nomeado profesor e posteriormente catedrático de Políticas Sanitarias e Sociais, Políticas Públicas e Estudos Políticos desde o ano 1977 [Máis información na wikipedia].

Sobre este asunto pode-se acceder a máis información no propio blogue do profesor Navarro.

Blogue Persoal: vnavarro.org
___________________

Manipulación mediática sobre a guerra tribal/civil en Libia - Vídeo de moito interese

Hugo Chávez criticou "a montaxe mediática" referíndose ás imaxes da toma da Praza Verde de Trípoli polos rebeldes, divulgadas recentemente por algúns medios.

"Vexan a capacidade de manipulación mediática do imperio, en especial esas hordas que están esnaquizando a un país irmán como Libia, e á súa vez a montaxe mediática que sacou á luz pública un medio de comunicación ruso na suposta toma da Praza Verde, na cal ata actores profesionais actuarían", sinalou o mandatario venezolano durante unha reunión cos ministros celebrada o sábado.

O presidente recordou que os xefes do Consello Nacional Transitorio de Libia anunciaran a captura dun dos fillos do coronel, Saif al Islam, que pouco despois apareceu ante os xornalistas estranxeiros desmentindo esta información. O venres un dos líderes do CNT, Mustafa Abdul Yalil, confirmou que recorreran á montaxe para confundir e enganar ás tropas leais a Gaddafi. Segundo o primeiro ministro do CNT, Mahmoud Jibril, desde a aparición de devandita información 11 países recoñeceron ao Consello como representante lexítimo de Libia.

O mandatario venezolano chamou a ter coidado "co que din os medios de comunicación do mundo".

Reportaxe da Cadena de TV "Rusia Today en Español", ao que fai referencia o Presidente Venezolano:



Fonte: http://actualidad.rt.com/actualidad/internacional/issue_28811.html


Especial de TeleSur sobre o conflito libio


_____________________

venres, agosto 26, 2011

Nova acción de protesta pola entrada, na Ría, dun outro buque gaseiro cargado con GNL/LNG, no marco dun novo despropósito da Autoridade Portuaria a favor de Reganosa

Tags
Nova acción de protesta e denuncia, ante a entrada do buque gaseiro que fai o 98 que entra cargado con gas natural licuado para Reganosa.

Un grupo de activistas, apesar da instensa chuvia, amosou a súa protesta, onte 25 de Agosto de 2011, contra o despropósito gasista que representa a planta regasificadora no peirao de Punta Promontorio no concello de Mugardos.

Conscientes da importancia de manter acesa a chama da denuncia e protesta contra unha instalación que ameaza a miles de persoas que moramos na contorna da Ría de Ferrol, activistas do Comité Cidadán de Emerxencia continuan na loita consecuente e constante, contra o despropósito gasista de Reganosa, denunciando unha vez máis a presencia dun buque gaseiro con miles de toneladas de GNL/LNG, para a ilegal e perigosa Planta de Gas.

Non só Reganosa, ameaza a miles de persoas, co seu perigo potencial ao estar próxima aos núcleos de poboación onde moramos miles de persoas, senon que a presencia dun buque metanero cargado na Ría, aumenta exponencialmente ese perigo; mais tamén denunciados o pelotazo urbanístico coa venda de terreos e concesións portuarias do que se beneficiou un dos grupos promotores [Grupo Tojeiro]; a esterilización e arrefriamento de centos de miles de metros cúbicos de auga da Ría, cada vez que se realiza o proceso de regasificación, perxudicando gravemente á vida na mesma; ...

Esta nova concentración sonora, que foi en que consistiu a acción, dase dentro dun marco específico, onde o Comité Cidadán de Emerxencia, hai uns día ten presentado alegacións a “A modificación puntual dos espazos e usos portuarios do Porto e Ría de Ferrol para afectación de porciones de terreo en Punta Promontorio” que a Autoridade Portuaria Ferrol–San Cibrao está a tramitar e que o Comité considera un acto administrativo fraudulento que ven a ocultar unha moi grave infracción da Lei de Costas.

Segundo di o Comité Cidadán "contrariamente ao expresado por parte da Autoridade Portuaria nalgunhas instancias, as consecuencias do acto que se alega, van moito máis aló das puramente administrativas, como un posíbel aumento do canon de concesión, senón que veñen confirmar ilegalidades que pretenden ter continuación cunha decisión que persegue, despois de modificar o ámbito portuario, aumentar a concesión innecesaria ás empresas Forestal del Atlántico e Reganosa".

Para acceder ou Baixar o
Documento de Alegacións

Facendo memoria, para os desmemoriad@s e para os que pretenden ocultar a verdade: Estes verquidos xerados por Forestal del Atlántico, votaro-nos no recheo que fixeron no que se asentan as instalacións de Reganosa, contaminando a Ría de Ferrol.



Fonte: http://youtu.be/w95H3YJppBk


APOIO ECONÓMICO


O Comité Cidadán de Emerxencia, necesita apoio económico, para que poida desenvolver a súa actividade

CONTA DO COMITÉ CIDADÁN DE EMERXENCIA

Para axudas económicas pode-se ingresar na conta corrente aberta no Banco Santander ao nome de:
Luz Marina Torrente e outros

Para ingresar desde unha oficina bancaria desde dentro do Estado:
00493315772894017995

Para ingresar desde unha oficina bancaria desde fóra do Estado:
ES 71 00493315772894017995

Blog solidario coa veciñanza de Meá
Comité Cidadán de Emerxencia para a Ría de Ferrol

comitecidadan@gmail.com
http://comitecidadan.org


____________________

A CIG-Saúde denuncia recortes en materia de transporte sanitario


CIG-SAÚDE INFORMA: RECORTES EN MATERIA DE TRANSPORTE SANITARIO QUE A TODAS/OS NOS AFECTAN.

A Consellería de Sanidade pretende introducir no transporte de enfermos en ambulancia coa xustificación da crise económica, os seguintes recortes:
  • Eliminación do técnico-axudante nas ambulancias medicalizadas.
  • Supresión do uso universalizado das ambulancias sanitarias.
  • Eliminación da obrigatoriedade de pago por parte do Sergas destes servizos, o que supón o copago dos mesmos
  • Supresión das ambulancias asistenciais do 061 en Baiona, Ponteareas, Marín e A Mariña luguesa, e dunha das ambulancias medicalizadas en Vigo.
Este conxunto de decisións supoñen un paso máis na estratexia da Xunta de Galicia de desmantelamento dos servizos sanitarios, terán graves consecuencias para a rapidez e seguridade da atención das urxencias, a calidade da mesma e o dereito á asistencia universal e gratuíta dos cidadáns e cidadás de Galicia.

Tan só temos o camiño da mobilización:

- Día 29 de agosto ás 13h, concentración diante da Fundación Urxencias Sanitarias 061 en Santiago de Compostela.

-Asemblea traballadoras/es do transporte o 31 de Agosto do 2011, ás 21h, salón de actos CIG Ferrol:

(Folga xeral 8 de setembro).


¡POLOS POSTOS DE TRABALLO E UNHA SANIDADE PÚBLICA E DE CALIDADE!

http://www.cig-saude.org/ferrol/

Enviado por:
cig-saude.asf
-cig-saude.asf@sergas.es-
26 de agosto de 2011 12:02
___________________

Doce cru meu, ... Por Pepe Escobar - Os verdadeiros vencedores da guerra tribal/civil libia

Por Pepe Escobar [*]
26.08.2011

Viron a membros da familia real saudita bailando nos corredores do palacio en Riad. O herdeiro do trono libio, o príncipe Al-Senussi, sobriño do rei Idriss que foi deposto por Muamar Gadafi e outros nun incruento golpe militar en 1969, lanzouse a unha atarefada campaña de autopromoción, dicindo que está listo para volver a Libia e ata para "dirixir o país".

Nada no mundo podería ser máis doce para a Casa de Saud -profundamente desgustada pola maioría das repúblicas seculares árabes- que un emirato amigable totalmente novo no Norte de África.

Pero a OTAN -a verdadeira vencedora da guerra tribal/civil libia, pode ter outras ideas. Mahmud Jibril -o incerto primeiro ministro do Consello Nacional de Transición, falando en Qatar, agradeceu explicitamente polo seu nome aos vencedores: Francia, Gran Bretaña, EE.UU., Qatar e os Emiratos Árabes Unidos. Destes cinco primeiros, os tres occidentais principais poderían aceptar, en teoría, un emirato dócil -mentres non mostre tendencias ultra fundamentalistas ao estilo de Waziristán do Norte, como na área tribal de Paquistán.

Queda por ver, porque nesta etapa ninguén coñece realmente o grao de influencia que poderán ter os islamitas na Libia post Gadafi. Dentro dunha semana, en París, poderán pór sobre a mesa algunhas respostas: é cando os "amigos de Libia" (FOL, polas súas siglas en inglés) reuniranse co líder do Consello Mustafa Abdul Jalil e o primeiro ministro Jibril para falar en serio sobre o que preparan para que sexa un novo protectorado da OTAN.

Mentres tanto, de Bengasi ás capitais europeas báilase ao ritmo dun super éxito de Guns'n Roses rebautizado agora Sweet Crude of Mine (Doce cru meu). Francia e Alemaña xa están presionando á dirigencia dos "rebeldes da OTAN" para obter suculentos acordos, Italia comeza hoxe (o primeiro ministro Silvio Berlusconi reúnese con Jalil en Milán) e os británicos e estadounidenses están a piques de facer o mesmo.

Ata agora a Compañía Petroleira Nacional de Libia outorgaba os contratos de servizo para antigos e lucrativos campos petroleiros esencialmete ás subsidiarias nacionais libias. Pero o que queren realmente BP, Total, Exxon Mobil e a compañía petroleira de Qatar é unha participación seria en novos xacementos, e eses famosos acordos para compartir a produción (PSA) que permiten beneficios estratosféricos. Queren todo o auxe que non conseguiron en Iraq -onde algúns dos contratos máis suculentos entregáronse a protagonistas rusos, chineses ou malasios.

En canto aos protagonistas que xa estaban en chan libio, como Repsol de España e ENI de Italia, planifican volver operar antes do fin de Setembro. Ninguén sabe o que pasará cos investimentos chineses.

O que WikiLeaks xa revelara [1] certamente volverá ocorrer na forma de pelexas de cans, como entre compañías estadounidenses e ENI de Italia polos mellores contratos. En gran parte debido aos estreitísimos lazos de "bunga bunga" Berlusconi con Gadafi, ENI xa estaba bombeando case 200.000 barrís de petróleo ao día antes da guerra tribal/civil.

En todo caso, desde o punto de vista das corporacións vinculadas aos "vencedores" da guerra, a desaparición de Gadafi xa é unha garantía segura de contratos ultra doces e dunha serie de concesións.

Seguide a pista do diñeiro

Na fronte bancaria, unha vez máis, WikiLeaks xa revelara [2] que a privatización do banco central de Libia era considerada como unha "oportunidade" dourada para os bancos de EE.UU. É moi probable que o banco "rebelde" pantasma facilitada por HSBC se faga cargo -obviamente non independente como o previo Banco Central de Libia senón aliñado co Banco de Pagos Internacionais (BIS) baseado en Suíza, o banco central dos banqueiros centrais.

De modo que adeus ás "subversivas" ideas unificadoras de Gadafi como ser librarse do dólar estadounidense e do euro de modo que as nacións árabes e africanas comezasen a comerciar cunha nova moeda única -o dinar de ouro. É crucial sinalar que a maioría das nacións africanas -e moitas árabes- apoiaron a idea. Os únicos serios opoñentes na rexión foron Sudáfrica e a Liga Árabe (influenciada pola Casa de Saud). Obviamente Wáshington e a Unión Europea (UE) estaban furiosos -ata chegar a chamar á OTAN ao rescate.

Nunca se recordará suficientemente que a fins de 2002, Iraq baixo Sadam Hussein comezou a aceptar pagos en euros en lugar de dólares de EE.UU. polo seu petróleo. Todos saben o que pasou a continuación. Non vos metades co petrodólar, ou xa veredes?

De modo que o petróleo e o fluxo de diñeiro estarán seguros en mans dos "vencedores". Agora, en canto ao propósito estratéxico. Africom do Pentágono -logo da súa primeira guerra africana exitosa- será recompensado coa súa primeira base africana, abandonando así o seu cuartel nesa adorable selva africana, Stuttgart. E a OTAN continuará na súa sacra misión de converter o Mediterráneo nun "lago da OTAN". Xa teñen ao Norte de África no peto; agora vai polo Mediterráneo Oriental, para darlles unha lección a eses molestos sirios.

Quen é dono desta bandeira?

Cualificar a repartición de personaxes do CNT de "incertos" é en realidade un eufemismo. Virtualmente todos son "invisibles". Poucos recordarán que Jalil do CNT foi o xuíz que condenou a esas enfermeiras búlgaras á morte -un caso tristemente soado en Francia que xustificou a intervención muscular do neo napoleónico Nicolas Sarkozy, quen ata dispuxo que a súa muller bandeira, Carla Bruni, seducise ao Gran Gadafi. Unha vez liberadas as enfermeiras, Jalil foi ascendido por Gadafi a ministro de xustiza, e durou desde 2007 ata a súa deserción oportunista en febreiro pasado.

É un espellismo se se cre que ese grupo variado de membros contrariados das tribos, islamitas radicais, "socialistas" falsos do tipo Tony Blair, oportunistas cínicos na nómina de xigantes petroleiros, desertores militares e vándalos totais, orará no altar da "democracia". Ademais de que invitasen á OTAN e a monarquías árabes regresivas a bombardear a súa patria -certamente non onde viven, senón "o outro lado", Tripolitania.

Queda por ver como a maioría da xente e das tribos en Tripolitania relacionaranse coa toma do poder polos de Cirenaica -que ven como baratos patanes campesiños. Xa están furiosos por ser degradados na nova bandeira libia -que é basicamente a bandeira de Cirenaica (rectángulo negro cunha media lúa islámica branca) con dúas franxas adicionais, vermello para Fezzan e verde para Tripolitania.

Ninguén sabe como se desenvolverá a próxima etapa desta guerra "cinética" que non é unha guerra (copyright: A Casa Branca). Con todo, hai motivos serios para crer que pode converterse nun remix devastador dos escenarios dos "talibán derrotados" en 2001 e de "Misión Cumprida" en 2003.

Beduinos e bereberes, na guerra, concéntranse en retiradas estratéxicas e emboscadas. É dicir: guerrilla. Ninguén sabe con que grao de apoio tribal pode seguir contando Gadafi non só ao redor de Trípoli senón no seu feudo de Sirte ou nos altos desertos. Pero é seguro que irá polo camiño da guerrilla. A pregunta dos 100.000 millóns de dólares (a cantidade de fondos libios que serán descongelados polos -vencedores) é se terminará como Sadam ou escenificará "a ruta sen fin" como os talibán.

[*] Pepe Escobar, Sao Paulo 1954, xornalista.
Asia Times Online
The Real News Network
Stories by Pepe Escobar

Notas.-
[1] Vexa-se cables de WikiLeaks mostran que todo tivo que ver con o petróleo
[2] Vexa-se Libia progresa na reforma bancaria.
Pepe Escobar é autor de “Globalistan: How the Globalized World is Dissolving into Liquid War” (Nimble Books, 2007) e “Red Zone Blues: a snapshot of Baghdad during the surge”. O seu último libro é“Obama does Globalistan<” (Nimble Books, 2009). Pode contactar-se con él en: pepeasia@yahoo.com>.

(Copyright 2011 Asia Times Online (Holdings) Ltd. All rights reserved.)
Fonte: http://www.atimes.com/atimes/Middle_East/MH26Ak01.html

Traducido do inglés para Rebelión por Germán Leyens

Texto traducido, ao Galego, por Ártabra 21, apoiando-se nos recursos públicos de tecnoloxía lingüística desenvolvidos polo o Seminario de Lingüística Informática (SLI) da Universidade de Vigo.  

Fonte: http://www.rebelion.org/noticia.php?id=134615

Outros moi interesanbtes artigos e análise de Pepe escobar en Rebelión:
http://www.rebelion.org/mostrar.php?tipo=5&id=Pepe%20Escobar&inicio=0
____________________